Ha a Tájszonkád megöli a Fifikét a futtatón, mert olyanja van, akkor ott mindenképpen hibás vagy, bárhogy is forgatod a tényeket. Mert TE vállaltál veszélyes kutyát. Pont.
Az a nagy büdös helyzet, hogy a kölyökválasztás pillanatában egy több, mint tíz évre szóló döntést hozunk. Ez magában hordozza azt is, hogy lehetőségeinkhez- és tudásunkhoz mérten a legteljesebb életet nyújtjuk választott szőrös gyermekünknek, és azt is, hogy mindeközben tisztességes-, felelősségteljes kutyásként, és emberként viselkedünk. Ez pedig ne merüljön ki abban, hogy felszedjük a kutyasz@rt, ez legyen mondjuk default, hanem figyeljünk oda arra, hogy ne terheljük a környezetünket. Az van, hogy ha van egy potenciálisan veszélyes (mindegy, hogy kutyára vagy emberre) kutyád, akkor NEKED kell igazodnod a környezetedhez, mert nálad van az éles fegyver! Van itthon egy Maddoxunk, akit zsilipezve engedünk ki és szájkosárral futott le egy HDR-t, mert tudjuk róla, hogy milyen. Nem örült a szájkosárnak, de teljesen jól működött és balesetet sem okozott, pedig volt nem egy kutya, aki belemászott a szájába (főleg a rajtnál), verhette volna apja is az asztalt, hogy "nemőkezdte", de minek? Ő vitt oda olyan kutyát, aki nem tolerálja a fajtársait, hát ő volt az, aki zokszó nélkül megelőzte a problémákat.
Nagyon tudja hajtogatni mindenki, hogy mihez van joga: bemenni a kutyafuttatóra, meg lemozgatni a kutyáját póráz nélkül... hogyne, persze. De kérdem én: ki fogott fegyvert a fejedhez, hogy olyan kutyát válassz, ami veszélyes a környezetedre?! Ja, hogy senki? Nos, akkor viseld a döntésed következményeit, és maradj a környezetedre veszélytelen! Nem ciki a póráz, de a szájkosár sem, és ha vállaltad a "problémás" kutyát, akkor vállald azt is, hogy futin andalgás helyett bizony talpalsz, használsz olyan ördögtől való dolgokat, mint a flexi (van egészen erős verzió is), illetve a szájkosár, akár a kettőt egyszerre... Lehet, hogy a futtató nyilvános, de ha már olyan kutyát viszünk oda, amiről tudjuk, hogy veszélyt jelenthet bármire vagy bárkire, akkor legyünk ugrásra készek, és ne a károk enyhítése, hanem a prevenció legyen a legfontosabb. Jelesül: figyelj és hívd vissza/kösd meg a Tájszonkát időben, ne arra verd magad, hogy tudod hogyan kell lefojtani, vagy hogy mindig nálad a feszfa. Készülj arra, hogy a világ tele van gyengén vagy sehogyan sem behívható, hibás önképű kiskutyákkal, akiket adott esetben neked kell odébb rúgni, de ha ezt megtetted, és a Fifi is túlélte a manővert, akkor teljesen tiszta lelkiismeretettel és minden joggal küldheted el a Fifi anyukáját a bal fenékre - míg, ha megöli, akkor egyrészt odalett egy élet, másrészt tovább vágod a fát a bull-típusú terrierek és a többi, keményebb fajta megítélése alatt. És tudom, hogy az ilyen idegesítő és nem fer... voltunk már ott, meg is untuk, és kerestünk más utat.
És hogy ne csak a szám járjon, adok alternatívákat a kutyafuttatón való céltalan kószálás helyett:
- Sulizás. Mondjuk heti 3x. Emellé hosszú (urambocsá pórázos) séták délutánonként, plusz gyakorolni a suliban tanultakat, ez mindkettőtöknek csak jót tesz.
- Erőedzés/peca. Nem kell sok eszköz egy kis lógatáshoz, ha pedig van a közelben nyugisabb terület, a gumis vagy láncos húzás is alternatíva, főleg, ha bull-típusú terrierről beszélünk.
- Kötélhúzás. Pécsen tök gyorsan összejött egy társaság, akikkel kivonultunk egy nyugis területre és abszolut kontakt nélkül (mmint a kutyák nem értek egymáshoz) lefárasztották egymást a jószágok. Vér sem folyt, pedig csupa morciállat gyűlt össze.
- Szimatmunka. Kicsit képezni kell magad hozzá, de elég hamar elsajátítható, akár szarvasgombászat irányába is el lehet indulni, de egy szimpla vércsapa vagy nyomkövetés is le tudja nullázni egy kutya agyát, és végig pórázon lehet.
Ezek mindegyike többet ér, mint egy labdáztatás vagy telefonnyomkodás, miközben Tájszonka körbehugyozza a futtatót, sőt, javítja kettőtök kapcsolatát, és a kutya fegyelmét. Ja, hogy több idő és energia...? Hát, ha vállaltad, hát vállaltad! A futit meg hagyjuk meg azoknak, akik játszani járnak oda. Nekik is vannak hibáik? Persze! Jár a tockos minden "deazenyémnembánt" behívhatatlan, Fifit a másik kutya szájába engedő gazdinak, de ne feledjük, hogy az ő hibáikon nem múlnak életek... a mieinken nagyon is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kelly és a szexi dög 2018.08.03. 22:43:23
2018.08.03. 23:39:09
Rlig 2018.08.04. 00:16:46
zsurzsenka 2018.08.04. 01:16:47
gabardin 2018.08.04. 06:06:44
6Matt 2018.08.04. 06:30:48
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.08.04. 06:56:18
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 07:25:47
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 07:27:38
Vikkus 2018.08.04. 07:30:42
Természetesen.
Vagy vegyen könnyen nevelhető kutyát, vagy készüljön fel az armageddonra is.
Tudom, hogy ez nem lehetetlen, mivel neveltünk már néhány pit bullt és jelenleg egy staffordshire terriert... egyikük sem (volt) idegen kutyával összeengedhető, és van olyan beauceron szukám is, akivel résen kell lennem, ha új kutyával találkozik, mert bíz ha keringőre hívják, ő táncolni fog... Vasfegyelem, póráz, prevenció. Nem ördögtől való dolgok, de tény, hogy odafigyelés és munka kell hozzá.
Röhmer 2018.08.04. 07:31:05
Vikkus 2018.08.04. 07:34:11
Két kérdés:
1. Tetszett olvasni az összeset? (Csak mert a posztok 99%-a sportról szól, beszámoló, verseny/tréningleírás, meglehetősen semleges stílusban, csak mondom...)
2. Tetszik tudni a passzív-agresszív jelentését is, vagy csak divatos kifejezés és úgy tűnt passzol ide?
Vikkus 2018.08.04. 07:40:14
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 08:12:44
datam 2018.08.04. 08:14:36
Röhmer 2018.08.04. 08:22:27
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 08:26:41
Ismerek húsz-harminc staffie-t, pit bullt és hasonló, vérengző vadakat. Nagy részüket úgy, hogy előbb ismertem a kutyát, mint a gazdát. Mind szelíd.
Röhmer 2018.08.04. 08:56:12
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.08.04. 09:20:36
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 09:44:50
"Harcikutyás csoportokról volt szó"
Csak innen veszem, hogy messziről nézed. Egy kutya nem a fajtája miatt lesz harci, hanem a neveltetése miatt, a szóban forgó "felelemkeltő látvány" viszont csak azokban kelt félelmet, akiknek fingjuk sincs a kutyákról.
Vikkus 2018.08.04. 09:52:15
"Egy kutya nem a fajtája miatt lesz harci, hanem a neveltetése miatt"
Nagyon tévedsz... remélem, hogy nem a saját bőrödön fogod megtapasztalni, de itt bizony mélyen gyökerező tulajdonságokról, ösztönökről beszélünk, amiket több évtizedes szelekció rögzített a fajtában - pontosabban fajtákban, hisz most egy típusról beszélünk.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 10:04:40
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 10:07:55
Szarazinda 2018.08.04. 10:13:17
Amúgy, és ez egy költői kérdés, és érzéseket nehéz leírni, vitatni meg felesleges, de hátha tud valaki válaszolni, nem bírom ki, tényleg nem trollkodni akarok: de mitől vonzók ezek a mindenféle terrier harci kutyák? Egyszerűen képtelen vagyok felfogni, hogy mitől lehet aranyos, cuki társ egy mongoloid, széles fejű, már fizikai megjelenésében is agresszív kutya? Közeli barátom is megőrül értük, de egyszerűen nem megy a fejembe, hogy normális, kultúrember számára ebben mi a vonzó? Van a személyéségükben valami vonzó, ami csak rájuk jellemző, és nincs köze az egresszióhoz? Mindegy, bocs mindenkitől, alapvetően költőoi a kérdés :-)
Szilárd vélemény 2018.08.04. 10:18:09
Szilárd vélemény 2018.08.04. 10:20:33
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 10:28:44
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 10:32:22
Holott baromság. Normálisan szocializált kutyától nem kell félni. Nem kell hergelni, akkor nincs oka bántani.
nemecsekerno_007 2018.08.04. 10:33:08
2018.08.04. 10:38:45
Igazi kutyás messziről kerüli a futtatókat, mert oda normális kutyás be nem megy.
2018.08.04. 10:40:12
2. Igen.
Szilárd vélemény 2018.08.04. 10:48:38
2018.08.04. 10:49:21
De ne legyünk már szélsőségesek, nem minden póráz nélküli kutya neveletlen, sőt. Én azt tapasztalom, hogy a szabadon sétáltatott kutyák 90%-ban megbízhatók. Én jobban megijedek, ill. figyelek, ha olyan kutyás jön, aki pórázon tart kutyát, aki persze húz.
0dzsud0 2018.08.04. 10:51:19
btw nem tudom a pontos jogi szabályozást, de szerintem minimális kivételtől eltekintve (kutyafuttatók pl.), egész Budapest területén nem lehetne póráz nélkül kutyát sétáltatni, bár nyilván kerületenként is változhat a szabályozás. ehhez képest ez mindennapos látvány.
nem szeretek bezzegnyugatozni, de azért számos országban, ha a kutyatartó sétáltatja a kutyát (pórázon), és észreveszi, hogy a szembejövő gyalogos ellenszenvvel viszonyul az állathoz, szemmel látható, hogy tudatosul benne a felelősség, és már fogja is vissza a kutyát (odébbhúzza, akár meg is állnak), a mozdulatsorral is üzenve a járókelőnek, hogy érti a testbeszédet és nincs mitől tartania. Budapesten meg simán engedi a kedves gazdi, hadd szagolja meg a cipőmet, elvégre a kutya szabadsága, a felfedező igénye, az ingereivel való ismerkedése a fontosabb, nem az, hogy én ebben részt akarok-e venni, vagy sem. mint egy fához, villanyoszlophoz, tűzcsaphoz, eldobott papírzsebkendőhöz, ugyanúgy jöhet engem is megszaglászni a kutyája. gyökér faszok.
2018.08.04. 10:52:34
2018.08.04. 10:56:31
Pacsi! :))))
2018.08.04. 11:03:41
Nekem szetterem van. Most az új, 3 hónaposan az első sétái egyikén már beállt szetterpózba egy kismadár láttán (előrenyújtott nyak, felemelt mancs). Az alomból hoztuk el, más kutyával akkor még nem találkozott, senki nem tanította, nem is láthatott ilyet.
Ennyit az ösztönökről, az évszázados célirányos tenyésztésről. A szetter csak 300 éves kutya. A staff pedig 900, gladiátorviadalokra lett kitenyésztve. De ezt próbálja el valaki elmagyarázni egy bullimádónak..
2018.08.04. 11:08:11
Teljes mértékben egyetértek, talán a szerző is elolvassa... A kutyásokat meg nem hiszem, hogy ez érdekli.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 11:11:20
Szilárd vélemény 2018.08.04. 11:21:16
2018.08.04. 11:27:25
A sorosozást meg wtf?
Mo- on baromi sok kutya van, ha jól tudom 8 millióra becsülik. Mondjuk 10 év alatt rendet lehetne csinálni rendes szabályozassal, de ez hosszú téma.
Viszont tudomasul kell venni, hogy kutyás ország vagyunk, eu-s átlagban az egyik legkutyaszeretőbb nemzet vagyunk.
Erre tényleg csak azt lehet mondani, hogy megszoksz vagy megszöksz. Ha a NER- t elviseljük, akkor a kutyákat igazán semmiség.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 11:30:41
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 11:32:02
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 11:34:00
Szilárd vélemény 2018.08.04. 11:35:33
Szilárd vélemény 2018.08.04. 11:37:05
Szarazinda 2018.08.04. 11:37:47
Szarazinda 2018.08.04. 11:45:47
De az is igaz, hogy van még ezer idegesítő dolog egy városban, azokat is elviseljük. Téged a kutyám zavar, engem meg az, hogy a wesselényi utcától a dob utcáig is a böszme terepjáróddal mész (benne a sztafival, meg a francia bulldoggal, mert az a menő :-)), szívom a gázodat, foglalod a helyet, lassítod a buszt.
2018.08.04. 11:46:17
A nemzetet ki lehetne hagyni belőle, ettől függetlenül szomorú látvány, amikor lehetnénk helyette európai ország és emberszerető nemzet, arról nem beszélve, hogy 8 millió kutya helyett a 8 millió gyerek jobban hangzana.
Szarazinda 2018.08.04. 11:48:12
2018.08.04. 11:54:58
Szarazinda 2018.08.04. 11:57:25
Szarazinda 2018.08.04. 11:59:11
BaGabi 2018.08.04. 12:03:12
Mert szerintük NEKIK mindent lehet, és mindenki más, aki nem értékeli az ő kutyasegg nyalásukat, az minimum szemét, és lehetőleg dögöljön is meg.
BaGabi 2018.08.04. 12:05:11
Na jó, kicsit többet.
Pic 2018.08.04. 12:07:07
Ez a "kiskutya szegény ártatlan" című kijelentés miatt józan emberként kicsit ledobja nálam a gőz a fedőt.
Én nem vagyok kutyás, mégis pontosan tudom, hogy a kiskutyák sokszor milyen aggresszívek. Elég ha a sétálóutcán sétáltatott kiskutyákat figyelem. A nagy nyugodtan végigmegy rajta a gazdija oldalán. A kiskutya 5 méterenként megáll és hangosan megugat mindenkit.
Egyszer barátommal sétáltam a duna parton, rotival az oldalunkon. A kutya teljesen oké volt, de nem véletlenül volt rajta a vastag hám, meg jófajta póráz. Amikor odajött a 80 éves néni szabadon rohangáló foxija, akkor már szólt a srác, hogy baj lesz. Nem akartam hinni a szememnek, hogy a kiskutya kb fél méter magasra ugrált fel a rotival szemben kb 20 centire annak fejétől csak azért, hogy a macsó szemkontaktus meglegyen!
Szép szóra nem hallgatott, hogy menjen arrébb, a büszke néni meg le se sza..ta. A roti előbb tanácstalanul nézett a gazdira, hogy "Most mi van?" aztán kb 5 perc után megunta és én csak azt vettem észre, hogy a kutya hirtelen 20 centivel magasabb lett, és a srác őrült módon tekeri az alkarjára a pórázt, hogy jobban tartson és üvölt a néninek, hogy most vigye onnan a dögöt, mert pillanatokon belül csirkeaprólék lesz a kutyából. A néni nagy vonakodva elvitte a foxit és nagy balhét csapott, hogy milyen szemét alakok sétálnak a duna parton. Well... Ha te is ilyen tulaj vagy a yorkiddal az gáz.
Egyetértek a poszterrel, hogy a felelősség a nagykutya tulajdonosáé, de egy ilyen helyzetben a hibás szerintem egyértelműen a kiskutyás.
Ugyanaz a helyzet, mint a macsózás a diszkóban. Leállhatok én arcoskodni a 70 kilómmal egy 120 kilós kétszekrényajtóssal és emberkedhetek vele, de ha megunja és pofáncsap az az én hibám.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 12:08:20
De van olyan staffie ismerős, aki elvileg házőrző, a gazdáját nem ismerem, de valahanyszor elmegyek a házuk előtt, dugja oda a fejét, hogy simogassam és szabályosan sír, mikor tovább megyek.
Szarazinda 2018.08.04. 12:09:25
Szarazinda 2018.08.04. 12:12:17
Valaki itt leírta azt, az amúgy banális tényt, hogy ezeket a kutyákat agresszióra tenyésztették. Ez genetika. Ahogy más kutyákat meg másra. Attól, hogy vannak kivételek, meg olyanok, amelyek alkalmasak arra, hogy neveléssel módosíts ezen (meg golyanok, amelyek nem, még a szakértő is azt mondja, hogy el kéne altatni, mert közveszélyes), ezzel nehéz vitatkozni.
Mancilla Pectoralis 2018.08.04. 12:29:24
Szarazinda 2018.08.04. 12:34:21
2018.08.04. 12:34:36
Minden kutyatámadásnál azt hallani a gazdától, hogy soha nem bántott senkit, a szájából lehetett enni. Ja, aztán egyszer mégsem.
orchidea1130 2018.08.04. 12:37:04
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 12:43:19
Szarazinda 2018.08.04. 12:45:17
Én ilyet nem állítottam. Annyi itt az állítás, hogy ezeket a kutyákat agresszióra tenyésztették, tehát van egy genetikai örökségük. Mindegyiknek? Nyilván nem, az egyiknek mondjuk golden retriever volt az ük ük ük nagyapja, semmi nem látszik már belőle, de a békésebb genetika átöröklődött. De ez csak egy lehetőség.
Ha ott is van a genetikai örökség (ami nyilván tök összetett és nem egy génen múlik), akkor is irtózatos mennyiségű változótól függ, hogy mit lehet kihozni belőle, mindegyik kutya más.
Aztán ott van a nevelési módszer. Az egyik működik, a másik nem.
Az állítás a nagy számok törvényére vonatkozott, harcra tenyésztett kutyák többségénél lesz egy agresszióra való hajlam, néhánynál nem, néhánynál ez módosítható, néhánynál nem, néhánynálkiiktatható, néhánynál nem, néhánynál az egyik módszerrel módosítható/kiiktatható, néhánynál nem.
Néhány golden retrieverből is harci kutyát lehet nevelni, de a többségből nem.
Ez a harci kutya csak a neveléstől harci, egyszerűen baromság, az ellenpéldák semmit nem jelentenek. Nem bonyolult ez.
csúti csüngőhasú tolvaj 2018.08.04. 12:46:16
Szarazinda 2018.08.04. 12:50:14
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 12:51:59
Szarazinda 2018.08.04. 12:52:42
Pic 2018.08.04. 12:52:45
Egy debreceni barátom bácsikája pásztor.
A kuvasza kb 10 év életközösség után kifogott egy rossz napot és megharapta.
Akkor most a kuvasz harcikutya?
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 12:53:03
2018.08.04. 12:55:58
Szarazinda 2018.08.04. 12:57:52
Értem én, hogy a gazdától függ, mert agresszív jellemű emberek ilyen kutyát vesznek (nem azt mondom, hogy mindneki, aki ilyet vesz, az agresszív, hanem azt, hogy aki agresszív és kutyát vesz, az sokszor vesz ilyet), az agfresszív ember meg agresszívnak neveli a kutyáját és leszarja a szomszédot, de ne legyenek már illúzióink. Többen leírták itt, hogy a harci kutya veszélyes fegyver (ebben a kontextusban a tacskó nem), ennyi.
Mindenkinek van mindenféle sztorija. A lajosbá', aki 10 éves korától cigizett, és 98 éves korában szex közben halt meg, meg a gézabá, aki végigpiálta az életét, oszt 102 évesen a kocsmában szúrták le. De többen kapnak tüdőrákot, meg májzsugort.
Szarazinda 2018.08.04. 12:58:58
2018.08.04. 13:00:18
Egyébként a pásztorkutyák igen, szoktak csipkedni. Nem ugyanaz, mint torokra támadni.
Szarazinda 2018.08.04. 13:04:43
2018.08.04. 13:08:17
datam 2018.08.04. 13:48:14
2018.08.04. 14:02:53
Itt valaki írta, hogy gyakorlatilag sehol nem lehet póráz nélkül sétáltatni. És ezt tenyleg lehet szó szerint venni, az egész ország területén a futtatókon kívül sehol nem lehetne elvileg póráz nélkül vinni a kutyát. Semmilyen szabad területen, erdőben, folyóparton sehol. Ami egy nonszensz. Én figyelmes kutyásnak tartom magam, ahol sok az ember, én is megkötöm, de egy Dunaparti sétányon, ahol 10 percenként jön egy biciklis, 20 percenként egy kutyafób, én ott nem vagyok hajlandó.
Szarazinda 2018.08.04. 14:04:34
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 14:13:41
orchidea1130 2018.08.04. 14:13:51
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 14:15:19
Szarazinda 2018.08.04. 14:25:56
Szarazinda 2018.08.04. 14:42:17
De ettől még elhiszem, nem arról van szó. Múltkor olvastam egy listát arról, hogy bizonyos dolgok megtanulásához hány ismétlés kell, ez alapján osztályozták a fajtákat. A border collie az első volt.
Ez az olyan dolgokat is megért, amit nem tanult azért elég ezoterikusan hangzik.
midnightcoder2 2018.08.04. 14:50:48
gurigapapa 2018.08.04. 15:02:03
Zoli Konyári 2018.08.04. 15:02:19
Szarazinda 2018.08.04. 15:05:02
2018.08.04. 15:11:49
Érdekes módon minden más kutyafajta tulajdonosa beismeri a kutyája korlátait és negatív tulajdonságait. A pitt, stafford, tökömtudja milyen terrieresek meg csak arról tudnak beszélni, hogy milyen tökéletes az ő kutyáik.
Engedélyhez, vizsgához kéne kötni bizonyos fajtákat, ez nem vitás. De az egész kutyatartást azt hiszem.
2018.08.04. 15:14:18
nemvolta szása 2018.08.04. 16:00:05
Egyrészt.
Másrészt meg épp a napokban látta életem asszonya, ahogy egy megszökött állat süvít át az utcán és hárman rohannak utána, majd amikor visszafelé battyogott a boltból már póráz volt rajta, a fickó a póráz másik végén meg ment körbe-körbe a szakadó esőben, hogy vajh kié lehet az eb.
Az sem mellékes, hogy minálunk például az egész városban nincs kutyafuttató, van viszont 25 park, 2 erdő, meg vagy 80 játszótér, de azokba is (a játszótér kivételével, mert oda sehogyse) csak úgy mehetsz be kutyával, hogy póráz van rajta. Ha ki akarod mozgatni, akkor elmész vele iskolába, ott tud rohangászni profi felügyelet mellett, vagy sétálsz, meg futsz vele rengeteget (igen, a kutyával pórázon is lehet ám futni), így ráadásul te is fitt maradsz, meg a kutya is mozog.
Azt viszont én őszintén nem értem, de nyilván majd valaki elmagyarázza miközben elküld a halál f@szára, hogy egy "harci" kutyánál miért épp a kötélhúzás, meg a véres nyomkeresés az egyetlen, ami boldoggá teszi és kimozgatja az állatot? Mármint érted, a tacskó például egy kotorékeb, aztán mégse járnak vele nyulat kiásni az odúból, ahogy a németjuhászt se viszik ki a birkalegelőre, mert anélkül is teljes életet élhet a kutya, hogy az úgymond ösztönös viselkedési mintáját követi. Ha meg speciel azért vettél staffot, hogy az majd széttéphessen valamit, akkor meg má' meg ne haragudj, de ne te legyél megsértve, ha elküldenek a picsába, hogy olyannak is neveled...
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.04. 16:26:26
"egy "harci" kutyánál miért épp a kötélhúzás, meg a véres nyomkeresés az egyetlen, ami boldoggá teszi és kimozgatja az állatot?"
A halál faszára véletlenül sem küldelek el, ezért talán kiábrándítónak találod a válaszomat.
Szerintem azért, mert ez a kutya természetének, vérmérsékletének leginkább megfelelő, artgerecht lefárasztási mód. És miért ne lehetne ezzel lefárasztani, ha megvan rá a lehetőség?
"a tacskó például egy kotorékeb, aztán mégse járnak vele nyulat kiásni az odúból, ahogy a németjuhászt se viszik ki a birkalegelőre"
Ezek a megoldások talán kissé drágábban és körülményesebben valósíthatók meg, mint a kötélhúzás. De biztos vagyok benne, hogy a tacskó is jobban élvezne egy nyúlkiásást.
nemvolta szása 2018.08.04. 16:41:38
Nyilván én is jobban élvezném, ha a jómellű nők félmeztelenül mászkálnának az utcán, de minthogy tiszteletben tartom mások privátszféráját, ráadásul ezt szintúgy rettentő körülményes lenne megoldani.
Amire én gondolok, hogy ha egy kutya mozgásigényét alapvetően számos olyan módon meg lehet oldani, ami nem vált ki megbotránkozást néhány emberből (felőlem aztán úgy köteleztek, ahogy akartok, én is sokat rongyozok a kutyával, mert élvezi, de csak otthon, mert az utcán tényleg elég ijesztően nézhet ki), és ha az alapvető cél az, hogy mind békében élhessünk, akkor nem értem, miért nem lehet erre kollektíven törekedni. A kutyatartásnak az kéne, hogy a célja legyen, hogy boldoggá tehessük magunkat (elsősorban ugye nem a kutyáért tartasz kutyát, hanem magadért), meg a kutyát is, mindezt úgy, hogy ezzel másokna nem okozunk problémát. Ahogy azokat az autósokat, akik a rokiparkolóban meg a járdán állnak meg mert "megtehetik" senki nem szereti, ők viszont pont leszarják, mert suttyók, úgy szerintem azok a kutyatartók, akik "harci" kutyát vesznek, aztán harcra képzik ki őket pont beleszarva abba, hogy ez egyébként társadalmilag mennyire nem elfogadott, mindezt arra hivatkoza, hogy "a kutyának csak ez jó", pont ugyanolyan nemtörődömök. Vannak lehetőségek az életben, amiket bárki igénybe vehet, de ezzel mint törvényileg, mind társadalmilag szabályozott kötelezettségek is járnak. Ahogy bárki vehessen magának bármilyen autót, csak azzal ne parkoljon fel a járdára, úgy bárki vehessen magának bármilyen kutyát, csak azzal ne rémisztgesse az egyszerű földi halandókat, csak "mert csak". Kutyaiskolában meg otthon nyugodtan kötelezzen mindenki a kutyával, de tényleg, ha lehet, akkor ezt az utcán annyira ne, mert vannak, akik félnek tőle, és nem azért, mert hülyék, hanem mert nem tudják, hogy mi történik. Azt meg nyilván nem várhajtuk el mindenkitől, hogy mindent tudjon, ugye...
Köldök_szösz 2018.08.04. 17:02:59
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.04. 17:03:29
Én azt olvastam ki a posztból, hogy a kötelezést olyan helyen tartják, ahol senkit nem zavarnak. Ha ez mégsem így történik, akkor helytelenítem.
A harci kutya tartását abszolút hibásnak tartom, ellentétes bármiféle normális kutyatartás céljaival. De amíg törvény nem tiltja - és _súlyosan_ nem szankcionálja! - a tartásukat, addig mindig lesznek, akik ilyen kutyákat tartanak: ne számíts a jóérzésükre.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.04. 17:06:38
"Akinek meg a neveletlen hari dögje valakit megharap leültetném a faszba 5 évre minimum."
A kutya veszélyes fegyver is lehet. Ha a kutya - akár harci, akár nem - megharap valakit, akkor a gazdáját fegyverrel elkövetett (súlyos) testi sértésért kellene elítélni. Kivétel persze, ha a kutya házőrzői minőségében, jól láthatóan elhelyezett figyelmeztetés ellenére egy ingatlanra behatoló személyt harap meg, mert akkor minden felelősség a behatolóé.
Szerintem.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.04. 17:09:33
"A kutyatartás kurvára hobby a kurva 21. században "
Megbocsáss, de tévedsz. Vidéken a házőrző kutya igen sokszor létszükséglet. Most nem az örökké ugató-csaholó, idegbeteg, a szomszédokat őrületbe kergető dögökre gondolok persze. Nyilván egy rendes házőrző is ugat, de nem éjjel-nappal.
2018.08.04. 18:28:40
Nem erről beszélt az, akinek válaszoltál. Mi lenne, ha értelmeznéd a szöveget mielőtt válaszolnál valakinek? Nagyon sokszor beleszaladsz ebbe a hibába. Szóval, eltekintve a házőrző és egyéb munkakutyáktól, mi a válaszod a fenti feltevésre? Mint macskás, igencsak otthon vagy a témában. Másrészt szeretném felhívni a figyelmed arra, hogy a házőrzés kutyával már kamu, miután korszerű riasztókat lehet beszerelni, amik nem ugatnak és nem igényelnek gondozást. A "házőrző" kutya csak arra jó, miután a profi betörő pillanatok alatt ki tudja iktatni, hogy távol tartsa a járdától a babakocsist és egyéb gyalogost, akik ezért az úttesten kénytelenek közlekedni. Mielőtt reagálnál, olvasd el még egyszer, amit írtam.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 18:32:47
Zed is not dead yet 2018.08.04. 18:34:05
Elmondanám nagyon egyszerűen, a tulkok kedvéért, hátha így megértik, hogy a bejegyzés alapvetően
- a kutyák gazdáinak a felelősségéről szól, és
- arról, hogy ha ismered a kutyád, akkor készülj fel rá, hogy fog viselkedni,
- ha pedig nem ismered eléggé, akkor kezeld "rövidszáron" az ebet, mert abból nem lehet baj.
Aztán mivel itt az összes szitu olyan, ahol minimum ketten kellenek a baj előidézéséhez, így ez az egész nyilván _minden_ résztvevőre vonatkozik. Szóval Tájszonka gazdája _és_ Fifike gazdája is viselkedjen tényleg emberként. Szerintem ennyi az egész.
További egyszerűsített how-to: addig, amíg történnek olyanok, hogy valamit mondasz a kutyádnak és a_kutya_nem_teszi_azonnal_amit_mondtál_neki, szóval amíg a kutyádra nem számíthatsz, marad a póráz és szükség esetén szájkosár. Ha ezen a problémán dolgozol és nem haladsz, akkor kérj segítséget, ha nem is dolgozol rajta, akkor lásd be, hogy ha kell, a kutya élete végéig így kell tenned, vagy add fel ezt a kutyatartás-dolgot.
Hármas how-to: sérülést (lelki sérülést is!!), halált, bármiféle bajt, ami megtörtént, mert nem voltál elég óvatos (és az mindegy, hogy _csak_te voltál hanyag, vagy te_is) NEM LEHET semmiféle szájkaratével hárítani, az bizony a te bűnöd, mert a kutya a te kutyád.
Aki meg azt írta, hogy értelmes ember nem megy kutyafuttatóra ... hát részvétem neki, tényleg, szar helyen él. Én járok egy ilyenre a kutyámmal, sokan járnak oda, a "humán falka" is jónak mondható, így aztán különös módon a kutyákkal sincs semmi baj. Nekem egy kicsit túlméretes törpe pincserem van, rettenetes mozgásigénnyel és a futin a legjobb cimborái között kettő úgynevezett "harcikutya" is van, akik teljesen normálisan játszanak vele (is), ahogy pl. egy német dog is, és más nagytestű kutyák is. Szerintem is teljesen tök mindegy, mekkora a kutya, ha neveletlen.
És még egy dolog, nyilván, nem mindenki neveli a kutyáját mogyoró korától, szerencsére sok ember fogad örökbe felnőtt kutyát különféle előéletűeket és bizony az ilyeneknél mindig van egy olyan véletlen faktor, ami beüthet egy új szituban úgy, hogy a gazda nem tud rá felkészülni. Sajnos, mese nincs, erre is muszáj a gazdának felkészülnie, akár úgy is, hogy ha egy helyzetben lehet "bármi újra" számítani, akkor mindaddig kéznél kell tartani a kutyát, amíg ki nem derül, hogy mi lesz ebből. A futtatón pl. ilyenkor gyakran megtörténik, hogy amikor felbukkan egy új gazda egy új kutyával, az _összes_jelenlévő_ megfogja a kutyáját és egy pár percig óvatos tojástánc van, egészen addig, míg ki nem derül, mi a felállás az új kutyával. És ezt nem kell parancsba adni, csinálja mindenki magától. Szóval megint csak a "fejétől bűzlik" az a hal.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 18:34:48
2018.08.04. 18:39:50
A XXI. században sokkal kevesebb munkakutyára van szükség, az ő munkájukat már rég elvette a technológiai fejlődés. Viszont itt hagyta a nyakunkon az evolució a kutyákat. Nincs természetes élőhelyük, ők már nem farkasok, ezért aztán az egesz emberiség kollegtiv felelőséggel tartozik irántuk.
Ezt tessék alaptörvénybe írni, iskolában tanítani és megoldani a gondokat, amiket okoznak.
2018.08.04. 18:58:28
Én voltam az a tulok. Szóval neked szerencséd van a futtatóddal, ezért aztán akinek nincs, az haljon meg. Hm. Egyébként nagyon szerencsés helyen lakom, nem is tartanék kutyát, ha nem lennének jo körülmények. Millió szabad rét, mező, folyópart, kiserdő. A legközelebbi telepi 50 nm-es futtató bemelegítes lenne nekünk, a tájszonkákhoz meg nem megyek. Nem vagyok köteles kitenni a kutyámat annak a stressznek, amit a szocializálatlan kutyák okoznak.
Amúgy mennyi kutyafuttató van az országban? Mi lenne ha a 8 millió kutyát oda bevinnénk egyszerre? Vagy csak egy lakótelepen az összes kutyát levinnék abba a zsebkendőnyi szaratóba? Futtatókra mutogatni Mo-on olyan nermagyar megoldás. Épittettünk egy tucatot, ezzel meg van oldva a kutyakérdés. Aki pont ott lakik, nem lát túl a saját orránál.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.04. 19:24:15
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.04. 21:24:38
"Hogy egy kutya házat őrizzen, arra ki kell képezni, ami nehéz feladat és nem kevés idő. Ezen kívül folyamatos foglalkozást igénylő feladat. A magyar vidéki házőrző nem ez a kategória."
Számomra a házőrző kutya feladata igen egyszerű: gondoskodjék arról, hogy aki a kapun ill. a kerítésen 2 példányban jól láthatóan kihelyezett "Vigyázz, a kutya harap!" tábla ellenére illetéktelenül az udvaromba lép, azt mentő vigye el.
A miénk még csak fél éves, nem tudom, jó házőrző lesz-e belőle, de egy keveset foglalkozom vele. Naponta 3km séta mindkettőnknek jót tesz. Nem hiszem, hogy kutyaiskolába elviszem, arra sajnos nem lesz időm. Azért az ismerősök segítségével csibészeztetni fogom.
Zed is not dead yet 2018.08.04. 21:34:37
Zed is not dead yet 2018.08.04. 21:48:18
Továbbá tényleg szerencsém lehet, mert ez a futtató egy nagyobbacska terület (olyan 100x200 méter), bekerítve, de a háta mögött folyik egy patak, tiszta is, elég vize is van, ráadásul azon az oldalon is van zárható kapu, szóval még pancsolni is tudnak az ebek. Szóval ez tényleg egy jól használható hely.
A probléma meg igazából akkor lenne, ha az odajáró emberek is valahogy így viszonyulnának egymáshoz, meg egymás kutyáihoz, mint amit a mondókádból érezni lehet, de szerencsére nem így van. Szóval ez tényleg közösség, amelynek van már annyi "súlya" hogy aki újként odajön, az általában örömmel jön és boldogan vállalja a szabályokat is. Az a kevés meg, aki nem, az legfeljebb nem jön többet. Mindenesetre, ami a kutyafuttatón történik, főleg az, amit te hiányoltál: a szocializáció. Ezért van az is, hogy kimondottan támogatja a társaság azokat, akik kiskutyákkal jelennek meg, mert világos, hogy épp azért jön oda már a kölyökkel, mert szeretné ha a kutyája az elejétől kezdve jól szocializálódna és ez szokott is működni. És nem csak azért, mert az emberek tudják hogy az egy kölyökkutya, hanem mert a kutyák még annál inkább tudják ezt és teljesen jól kezelik a helyzetet. Szóval nyilván vannak kutyafuttatók, ahol a közönség esetleg nem a legjobb és lehet azt is választani, hogy nem próbáljuk jobbá tenni, hanem inkább magasra emelt orral elkerüljük ezeket, de talán ezzel pont a saját kutyánkat büntetjük, nem?
banshee 2018.08.05. 07:14:18
A témához: a jó házőrző kutyát a házőrzésre nem kell képezni, mert van benne egy erős territoriális és egy erős védőösztön, így képzés nélkül is megharapja azt, aki illetéktelenül bemegy.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.05. 07:45:12
Vikkus 2018.08.05. 07:57:09
"akkor magyarázd meg, az említett harcikutya típusú(amerikai staffordshire terrier, ha jól tudom) négylábú, miért nem kapta szét az én zsebtankomat(úgy közlekedik, mint egy T34-es, ha olyanja van), mikor a játékát megpróbálta a szájából kirángatni! Még véletlenül sem azért, mert jólnevelt, ugye?"
A lehetőségek:
1. olyan sokadrangú keverékkel volt dolgod, ahol már teljesen elvesztek az eredeti tulajdonságok
2. fiatal kutya volt
3. ún. "hideg" kutya volt, ez pites terminológia, azt jelenti, hogy egyáltalán nem akar harcolni. néha előfordult a tenyésztésük során.
4. jó pillanatában találkoztál vele
Nagyon buta dolog egyetlen példára alapozni egy többezres állományt érintő kutyatípussal kapcsolatban, remélem ezt belátod.
Vikkus 2018.08.05. 08:00:20
A küllemük megítélése szubjektív, nekem speciel tetszenek. Van jónéhány olyan sport, amire tök jól használhatók. Kell hozzájuk kompromisszumkészség, de akinek ez belefér, az miért ne tarthatna ilyen kutyát? Vannak előttem szerencsére jó példák is, és a sajátunkkal is igyekszünk ebbe a kasztba tartozni.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.05. 08:03:41
2018.08.05. 08:53:12
banshee 2018.08.05. 09:01:08
Az a kutya, akit erre képezni kell, már régen rossz.
Vikkus 2018.08.05. 09:19:43
Igazi kutyás messziről kerüli a futtatókat, mert oda normális kutyás be nem megy."
Próbálok korrekt maradni, tényleg, de sajnálom, ezt olvasva nehéz... félelmetes butaságok egyetlen kommentben :O
Vikkus 2018.08.05. 09:21:40
" 1. Nem, de amit igen, az elrettentő.
2. Igen."
Akkor egyrészt ne fogalmazz úgy, hogy az összes posztom ilyen, másrészt eszedbe jutott, hogy esetleg okkal elrettentőek? :D
Ha ismernéd, tudnád, hogy ez nem az.
Vikkus 2018.08.05. 09:25:31
Na jó, kicsit többet."
Akkor fuss neki még egyszer :D Vegy legyen gyanús a kutyás háttérkép, esetleg a linkek a bal oldalon... :D
Vikkus 2018.08.05. 09:30:22
"pedig akárhogy csavargatod a dolgokat, ez van, amelyik "harcikutyát" megfelelően nevelik, az nem veszélyesebb egy pulinál vagy komondornál."
De, veszélyesebb. Tudod miért? Mert a Tájszonka gazdája képes szentül elhinni, hogy ő megnevelte, és az ő kicsi kutyusa a légynek sem fog ártani. Nem készül fel, nem figyeli a jeleket, nem áll készenlétben, és ha a Tájszonka egyszer kap egy olyan kulcsingert, ami bekapcsolja, akkor néz majd, mint a moziban és valaki más kutyája látja majd kárát. Heti (!!!) szinten kerülnek fel ilyen esetek a különböző staffos-pites csoportokba, és akkor ezek csak a bull-típusú terrierek, a többi- kutyára potenciális fajtát - nem követem. .
Vikkus 2018.08.05. 09:37:25
"ha egyetlen példa lenne... de az ismert "harcikutyák" egy kivétellel ilyenek. A kivétel egy mentett kutya volt, akit rossz körülmények közt tartottak és hónapokig nem lehetett más kutyàt bevinni mellé a futtatóba (hangsúlyozom a múlt időt!)"
Én nem vagyok éhes, tehát nincs a világon éhezés.
Mondom, kívánom, hogy legyen szerencséd...
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.05. 10:00:35
(Konkrétan Tyson volt a neve a kölök staffie-nek :D)
Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.08.05. 11:40:54
@Hortenz: egyértelműen azt írta, hogy a házőrzéshez ki kell képezni a kutyát:
"Hogy egy kutya házat őrizzen, arra ki kell képezni, ami nehéz feladat és nem kevés idő. Ezen kívül folyamatos foglalkozást igénylő feladat. A magyar vidéki házőrző nem ez a kategória. "
Az utolsó mondatával látszólag téged igazol, de mégsem, mert szót sem ejt kiképzett őrkutyáról. Eleve az én kommentemre válaszolt, ahol én is házőrző kutyáról beszéltem.
Persze az is lehet, hogy csak pongyolán, félreérthetően fogalmazott. Ha fontosnak tartja, akkor majd tisztázza, mit is akart mondani.
Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.08.05. 12:20:16
Némi oktatással valószínűleg el tudnák látni a feladatukat, de jelen ismereteim szerint az egy szem puli kivételével az egyetlen "fegyverük" a harapóe kutyára figyelmeztető tábla a kapun. (Nem, nem mindenkivel barátságosak, többször volt, hogy ott álltam mellettük, valaki elment a járdán, megugatták, majd visszajöttek hozzám. :D)