Nyilván jóval kevesebb szép üzenetet kapok a témában, mint azok, akik valamilyen népszerű/ismert fajtájú kutyának keresnek gazdit - pláne ha ingyen örökbefogadható a jószág - de még így is néha soknak érzem. Ahogy írtam azt tegnap este, egy népszerű fajtás csoportban tagnak lenni (konkrétan bull tipusú terrieres) nagyon sokféle ingert ad az embernek, mint azt szakavatott kollégám megmondta: ezek mindegyike egy szociológiai tanulmány. Hiába látom azt évek óta, hogy a csapból is a felelős állattartás - ne vegyél szaporítótól - ne szaporíts - szedd fel a kutyasz@rt posztok folynak, ez csak az én sterilizált kis világom, hisz egyrészt szakmai csoportokban vagyok tag (90%-ban) másrészt leirtom az olyan ismerősöket akik nem, ergo minimálisra csökkentem az üzenőfalamon megjelenő hülyeségek számát.
Ennek az izoláltságnak most látom hátrányát, amikor masszív butaságokat kellene kezelnem. Mert - már megbocsássék - határozottan vallom másik tanult kollegám állítását: "az internet korában tudatlannak maradni választás kérdése". Szóval NÉZZ UTÁNA A TÉMÁNAK MIELŐTT KUTYÁT VENNÉL! Majd utána beszélgetünk. Addig maradnak a tőmondatok és ha épp rossz napom van, akkor rövidre zárom a dialógust egy jó magasra szabott vételárral.
Lehet, hogy arrogáns vagyok, de azon tenyésztők közé tartozom, aki mindent - írd és mondd, MINDENT - az emberek szájába rág már a hirdetésben is, két nyelven. Le van írva a kicsik kora, jelleme - mert karakterteszteltünk úgyamúgy - küllemi tulajdonságai, törzskönyve online pedes linkkel, a szülőkről minden eredmény és dolgozós videó, majd a weboldalunk, és a facebook oldalunk, utóbbin a kölykök nevével megfejelt albumokban található több száz fotóval. Emellett, aki nyitott szemmel jár és minimálisan ért a fészbuk használatához, az nagyjából három percen belül megtalálja a picik videóit is (szintén a nevükkel címezve). Szóval aki azzal kezdi, hogy küldjek képet, az már megbocsásson, de becsülje meg magát amiért nem küldtem el csuklóból valahova, hanem szépen leírom, hogy van pár száz a linken túl. (Elnéző vagyok ebk azzal, akinél látom, hogy más generáció szülötte.)
Nem kap tőlünk kiskutyát az, akivel úgy érzem, nem fogunk tudni együttműködni. Bizony, együttműködni, mert nem muszáj közeli barátoknak lennünk, de igenis tudni akarok a kutyáimról, amihez szükséges a kommunikáció, és hogy az alapvető kutyatartási nézeteink megegyezzenek. A "házőrzőnek szeretném" sajnos nem ugorja meg ezt a lécet.
Nem kap tőlünk kiskutyát az, akinél pici gyanú is felmerül, hogy szaporítani akar. Remélem egyértelmű... mikor már a tizedik sor üzenetet váltom az amúgy szimpatikus érdeklődővel, majd tök lazán megkérdezi, hogy mennyibe kerül törzskönyv nélkül és kant segítek-e majd találni neki...? A legszebb az egészben, hogy egy kan kiskutya iránt érdeklődött.
Nem kap tőlünk kiskutyát, akinél a gyanúja is felmerül annak, hogy nem lesz jó gazdája. Nyomozunk ugyanis. Minden eszközzel és bármivel, amivel lehetséges, és addig megyek, míg nem lelek közös ismerőst (eddig mindig találtam), aki meg nem erősíti, hogy megbízható gazdi lesz. És ha nem erősítenek meg, akkor köszönjük az érdeklődést, nem kockáztatunk.
Nem kap tőlünk kiskutyát az sem, akivel egyébként semmi baj nincsen, de egyszerűen nem passzol hozzá a fajta, vagy az adott alom/kölyök. Hiába lehet a világ legcukibb családja, ha nem akarnak sportolni vele, és nem lenne rendszeresen aktívan foglalkoztatva. Előfordulnak ilyen kölykök nálunk is, akik elvannak a szeretkekutya szerepben, de a többség nem ilyen, és nem érdekem, hogy később a kutyának és a gazdáinak is rossz legyen.
Magasak az elvárások? Lehet. Alapvető szövegértést, intelligenciát várok igen, célirányos elképzelést, felkészült (legalább az alapokból: mi az a kutya, hogyan kell kölyköt venni, stb) érdeklődőket. Nem baj, ha nem volt még bocid, sőt, az sem, ha nem volt még kutyád, ha van olyan kiskutya, aki jelleme szerint nem túl nagy falat, ez még nem kizáró. Nem baj, ha nincs kerted, sőt, előny, mert tudom, hogy rendszeresen sétálni fog! Nem baj, ha van gyerek, vagy másik kutya, amennyiben őket (is) megfelelően tudod kezelni. Nem baj, ha nem akarsz versenyezni, vagy éppen sportolni, ha mellette napi szinten aktívan együtt vagy a kutyával (mondjuk ha viszed magaddal dolgozni), no és persze ha látok ehhez passzoló kölyköt az alomban. Nem baj, ha tenyészteni akarsz majd a jövőben, amennyiben az valóban tenyésztés lesz (jó hosszú szerződésünk van, hogy mindezt bebiztosítsa) és még segítek is, ha erre kerül a sor. Nem baj, ha rákérdezel az árra, vagy hogy hol vagyunk, de mielőtt válaszolok én is kérdezni fogok, méghozzá sokat - plusz pont, ha kérdés nélkül azzal kezded, hogy mesélsz magadról.
Az ötödik alom után már elég sok ilyen és hasonló beszélgetésen vagyunk túl, tényleg igyekszem mindenkinek adni egy sanszot, de mellette megtanultam hallgatni a megérzéseimre. Igyekszem mindenkit szépen, udvariasan elutasítani, volt olyan, akinek a "fejlesztendő pontokat" is elmondtam, mit tanuljon még a kutyázásról, mielőtt venne egyet - remélem nyitott fülre talált.
Ennyit tudok tenni, és várok, míg mindenkiért befut a megfelelő gazdi. Addig is neveljük őket, szocizunk, sétálunk, játszunk. Amiatt nem aggódom, hogy meddig maradnak az udvarban, amiatt viszont igen, hogy ha elkerülnek, mi rossz történhet velük.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
agnikk 2018.01.25. 11:16:21
she_wolf 2018.01.25. 12:11:46
A tenyésztő nem azért van, hogy pár látogatásból kiszűrje, hogy kutya és gazdi passzolnak-e egymáshoz?
Nem kell ahhoz etológusnak lenni, hogy ez megállapításra kerüljön. Ha a gazdijelölt nem szimpi, akkor lapát. Ennyike!
Ja, és nem feltétlenül a tenyésztő jött rá arra, hogy a Föld nem lapos, botsáska!
"Nyomozunk ugyanis."
Próbálnád velem megtenni!:) A vérJ.R. a nyakad harapná ketté. csaxólok!
De hogy valami építő javaslatom is legyen: nem a gazdijelöltek között kellene rendet vágni, hanem a tenyésztők között!
Hogy a kisebb vagyonért megvett kiskutya nem legyen több generációra visszavezethetően diszpláziás, vagy éppen ideggyenge.
Van mit söpörnötök a saját házatok táján kedves poszter, aztán lehet majd kiszórni az idióta vásárlókat!
Szamiz67 2018.01.25. 12:15:35
Vikkus 2018.01.25. 12:26:37
Nem sokat tudok értelmezni ebből a kommentből, de megpróbálok rá reagálni.
- Miféle merle rotti?
- Nem esett még meg olyan, hogy valaki lejött csak látogatni, bár én nyitott vagyok erre is (mármint olyan gyakran megesik, hogy barátok átjönnek kiskutyázni, de ismeretlenek nem). Általában a beszélgetések során eldől, hogy komolyan szeretne az adott alomból kiskutyát, vagy sem.
- Nem kell etológusnak lenni, én sem vagyok az. Mint írtam, kölcsönös szimpátia, minimális együttműködés.
- Csak mondom, hogy a gazdijelöltekből lesznek a gazdik, abból pedig azok a törzskönyves szaporítók, akikről beszélsz. Mert a tenyésztő egészséges kutyákkal dolgozik... Szóval igenis odafigyelek arra, hogy kinek adom a kutyáimat, hogy ne rontsák velük véletlenül vagy szándékosan az állományt.
Vikkus 2018.01.25. 12:31:53
Ez a gyöngyszem majdnem kimaradt:
"Nyomozunk ugyanis."
Próbálnád velem megtenni!:) A vérJ.R. a nyakad harapná ketté. csaxólok!"
Fogalmam sincs mire gondolsz, de én ezt úgy értem, hogy addig megyek, míg nem találok közös ismerősöket, akiket megkérdezek arról, hogy XY milyen gazda lenne.
nautilus123 2018.01.25. 12:51:27
Rokonom is csak presztízs miatt akart egy bizonyos kutyafajtát, megvette, majd szépen vissza is vitte pár hét után szerencsétlen kölyköt mert hogy "hülye kutya nem lehet nevelni". A nevelése abban merült ki, hogy ordítva az ágy alá kergette a kiskutyát, ha az figyelmet kért. Most pár éve megint kinézett egy fajtát, én beszéltem le róla. B+ és ő is ÁLLATSZERETŐKÉNT definiálja magát.
Ilyennek kéne lennie minden tenyésztőnek és ezt nem seggnyalásból írom.
she_wolf 2018.01.25. 12:52:04
Segítek:
1: Merle: www.janus-facedfilabrasileiro.com/A_szinek_oroklodese_XV.htm
A képi illuszráción van egy "merle" (tahát nem a tipikus fekete-cser) rotti. Erre volt az első megjegyzésem. Érdekes változat, de macerás, és nem tudni, hogy melyik alomban hány egyednél ütközik ki megint.
2: Kölcsönös szimpátia? Nem célirányos kérdések? Mert ha én tenyésztő volnék, azzal indítanék. (Ha már ilyen szépen összefoglaltam egy posztban, hogy ki megy el tőlem üres kézzel -kiskutya nélkül.)
3: Ha tenyésztő volnék, arra is rákérdeznék, hogy mi a szándéka a kiskutyával a későbbiekben, és ivartalanítási kötelezettséggel adnám el az ebet (nyomonkövetés ).
4: Garantálom, hogy nincs annyi időd, hogy mindenkinek utánajárj, így viszont egy potenciálisan jó gazdijelölttől és bevételtől esel el.
Tényleg nem értelek. (A vérJ.R. poén volt -ami ezek szerint nem talált be, bocs:( Márpedig a kutyákhoz vaskos humorérzék kell, ha nem akarsz belehülyülni:D)
sas70 2018.01.25. 12:57:14
Azt hiszem, nem is kell mást hozzáfűznöm!
Bobby Newmark 2018.01.25. 12:57:46
she_wolf 2018.01.25. 12:58:48
Nem paraszt a tenyésztő, csak szűk látókörű. Én elhiszem, hogy a legjobban akarja a lehozott alom egyedeinek. Jó kutyákat jó gazdiknak, jó közös életet.
De talán nem kinyilatkoztatással kellene egy posztot nyilvánosságra hozni 5 lehozott alom után. Kisebb arcot, plíz!
De úgy amúgy jól gondolkodik a poszter- csak még egy kicsit több színt kellene meglátnia.
she_wolf 2018.01.25. 13:01:03
Mifaszról beszélsz barátom?
Márminthogy milyen "partvonalról"?
Természetesen a poszter nem vonható felelősségre azért, amit a későbbi gazda művel, de ma már nem lehetetlen a nyomonkövetés (chip mond valamit?).
commentes nikk 2018.01.25. 13:03:31
Vikkus 2018.01.25. 13:06:46
1 A link nem stimmel, a kiskutya nem tweed, hanem merle, amit ebben a fajtában harlekinnek hívunk. És még véletlenül sem rottweiler. Valóban nem lehet tudni, hogy az alomban hány kiskutyának lesz ilyen színe, de az öröklődése nem bonyolult, mivel a fenotípusban mindig megjelenik.
2 Írtam a posztban, hogy teszek fel kérdéseket, ahogy azt is, hogy adott esetben messze eljutunk a beszélgetéssel, mire kiderül, hogy a másik fél teljesen más csatornát néz.
3 Leírtam, hogy "igenis tudni akarok a kutyáimról".
4 Ha elesek, hát elesek, ott egye meg a fene, de kockáztatni akkor sem fogok. Ahogy ezt írtam a posztban is... :)
aranea 2018.01.25. 13:15:27
Bárcsak az ÖSSZES tenyésztő így gondolná (nem pedig törzskönyves szaporítóként termelne).
Vikkus 2018.01.25. 13:17:48
Nézd, ezek a picik a kezeim közé születtek, és szeretném, ha a legjobb helyre kerülnének, ezért pedig megteszek mindent. Amíg a kutyatartási kultúránk a béka feneke alatt van, addig ez mindenképpen szükséges.
Ár kapcsán egy kis segítség: az alacsonyabb árú fajták (pl a méltánytalanul népszerűtlen magyar fajták) 120-180e-nél kezdődnek. Fajtától függetlenül a munkavonal általában olcsóbb, és minél kisebb és menőbb egy fajta, annál magasabb a felső határ. Ha hobbira keresel kutyát, akkor érdeklődhetsz úgy is, hogy bármi miatt "hibás" kiskutya akad-e, azokat általában féláron adják (színhibára gondolok pl).
De ne az ár legyen a szűrőd, mert manapság a szapik is brutál árakat kérnek, nézz utána te is legalább annyira a tenyésztőnek, mint ahogy én a gazdijelölteknek.
Bobby Newmark 2018.01.25. 13:19:22
"De hogy valami építő javaslatom is legyen: nem a gazdijelöltek között kellene rendet vágni, hanem a tenyésztők között!"
Ez a partvonalról beleugatás. Semmi közöd hozzá, mégis belepofázol, hogy szerinted a poszternek mit és hogyan kéne csinálnia. Az már csak hab a tortán, hogy elvárod tőle, hogy ő tegyen rendet az összes tenyésztő közt, és majd csak utána válogathat a vevői közt.
Ezek után csak annyit kérdeznék, hogy ma bal lábbal keltél fel, vagy általánosságban vagy ilyen ostoba faszparaszt?
she_wolf 2018.01.25. 13:19:29
Genetikából vegyél néhány szemesztert!
Ha nem rotti, akkor milyen keverék? Tényleg: ezek a te kutyáid, vagy linkeltél valahonnan egy cuki képet? Forrásmegjelölés?
Ne szívózni akarok, csak ha valaki osztja az észt, akkor szeretném tudni, hogy neki magának mennyi van.
3: Mit teszel annak érdekében, hogy tényleg tudj a kutyáidról?
(megjegyezném, hogy több mint 60 mentett kutyám összes dokumentációja nálam van, némely gazdival folyamatos kapcsolatban vagyok!)
Nagyon úgy tűnik nekem, hogy kezdő vagy, ami nem baj. Rá fogsz jönni arra, hogyha ezt valóban úgy akarod csinálni ahogy megálmodtad, akkor keservesen nehéz utat kell bejárnod hozzá -és nem feltétlenül a gyökkettő gazdik/gazdijelöltek miatt, hanem a saját "falkád" hozzáállása miatt. Én ehhez nagyon sok sikert kívánok neked!
És töretlen lelkesedést:)
aranea 2018.01.25. 13:25:41
Alick 2018.01.25. 13:26:48
she_wolf 2018.01.25. 13:27:51
Akkor szelíden fordítok neked magyarról magyarra hogy te is megértsd:
a szaporítók jelentős része rendelkezik azon jogosultsággal, amely alapján almokat hozathatnak le a (gyakran hibás) kutyáikkal. Az információm olyan berkekből származnak, amiket te nem ismerhetsz, így nem ítélheted meg, hogy a partvonal mely oldalán foglalok helyet. Gorombábban azt is mondhatnám, hogy neked kuss van! De nem mondom, mert alapvetően jólnevelt gyerek vagyok:)
Hogy a poszternek mit és hogyan kellene csinálnia, az nem az én elvárásom, hanem a felelős kutyatartóké!
Az üzlet ugyanis két ember között jön létre, tehát mindkettőnek teljesítenie kell.
Nem kívánom el tőle, hogy ő egyedül vágjon rendet a kutyagyártók között, durván sarkítasz!
Igen, ha felbasszák az agyamat, akkor tudok faszparaszt módjára kommunikálni. Akár veled is! De egyébként egy jámbor széplélek vagyok (kár, hogy ez hozzád nem fog eljutni).
commentes nikk 2018.01.25. 13:28:25
she_wolf 2018.01.25. 13:29:35
Most hogy mondod, valóban:) Ezek palotapincsik:D
she_wolf 2018.01.25. 13:32:49
Joga van a kutya utóéletének követéséhez. Ez mindössze szerződés kérdése, amit ha a vásárló nem ír alá, mehet máshoz kutyát venni. Ez az egyik nagy hiányosság, amiről tudok adminisztrációs téren.
aranea 2018.01.25. 13:37:55
Ha már fajtaismeretből nem jeleskedsz, és éppen az utánaolvasni képtelen "gazdi(nem)jelöltekről" szóló cikk alatt HÁBOROGSZ.... nos, akkor legalább - google a barátod - megnézhetnéd,
1. milyen fajtákkal foglalkozik az illető
2. az adott fajtánál előforduló színek/mintázatok
3. rákereshetsz a tenyészetre, van-e kép a feltett kutyáról
Segítségül: gardiensduchaos.wixsite.com/kennel/copy-of-b-litter
Csak idéznélek: "Ne szívózni akarok, csak ha valaki osztja az észt, akkor szeretném tudni, hogy neki magának mennyi van."
Azt hiszem, sikeresen kiröhögtetted magad. :D :D :D
Vikkus 2018.01.25. 13:41:53
"Ha nem rotti, akkor milyen keverék? Tényleg: ezek a te kutyáid, vagy linkeltél valahonnan egy cuki képet?"
Nagyjából két kattintás a válasz a kérdésre. További kattintásokkal pedig választ találhatsz a többire is. :)
she_wolf 2018.01.25. 13:43:43
Valóban nem jeleskedek fajtaismeretből, és a poszthoz illesztett texas heelerről azt sem tudom, hogy eszik-e vagy isszák, esetleg desszertként funkcionál.
A linket köszönöm, kurvára nem vagyok vele kisegítve, nem beszélek/értek óhéberül.
Ja, és én nem "nyomozgatok", mint a poszter a gazdijelöltek után. Van kérdés?
ételizésítő 2018.01.25. 13:43:52
Gondolom, a kenyeret is 10-15 évre vásárolod, és együtt élsz vele addig.
Meg persze vigyázol, hogy a kenyered ne támadjon sem emberre, se más kenyerekre, és ezért elviszed akár kenyériskolába is.
Tényleg lehet valaki ennyire hülye, hogy a kutyát meg a kenyeret egyenlőnek tekinti?
Vikkus 2018.01.25. 13:44:17
A menhely tökéletes döntés, remélem megtaláljátok az igazi! :)
aranea 2018.01.25. 13:45:02
A fajtánál szokásos genetikai tesztek listája a Genomia-nál - mily meglepetés - tartalmazza a merle változatot is: www.genomia.cz/en/breed/beauceron/
A standard is tartalmazza a merle színváltozatot (más kérdés, hogy tévesen "harlekinként" honosodott meg az elnevezés, amely mintázat kizárólag a német dog fajtában fordul elő, de nyilván a bevett szokásokon nem változtatnak): www.fci.be/Nomenclature/Standards/044g01-en.pdf
aranea 2018.01.25. 13:51:41
Már csak egy (ha már a google fordítót sem vagy képes használni, és a FOTÓKAT sem látod): _mire fel_ pattogsz ekkora mellénnyel és ilyen stílusban? :D
Talán megfontolni kellene a blog írójának szavait, és tanulni Tőle.
banshee 2018.01.25. 13:53:56
Magyarországon szerződési szabadság van, nincs semmi akadálya, hogy kikösse valaki egy szerződésben az adásvétel feltételeit.
banshee 2018.01.25. 13:54:49
mildi 2018.01.25. 13:56:20
banshee 2018.01.25. 13:59:15
she_wolf 2018.01.25. 14:00:00
Mondtam: én nem nyomozgatok senki után:)
A stílusod azonban (amivel a posztot megírtad) az sugalmazza, hogy öreg veterán vagy, akinek kutyából senki semmi újat nem tud mutatni. Pedig világosan látszik, hogy ez nem így van.
Tenyésztő vagy, fajtatiszta kutyákat tenyésztesz, árusítasz. Nem tudom mióta, de nem is érdekel. Amit én tudok: közel 30 éves kutyás múltam van, amiben különböző (és gyakran meghatározhatatlan) fajtájú és -ezek keverékei- szerepelnek idióta emberek hibájából, vagy a sors szerencsétlen alakulása miatt.
Igaz, hogy egy párhetes kölyökről nem tudom megmondani 100%-os biztonsággal hogy melyik sarkon gyártották, de azt tudom, hogy kinek adható oda felelősen.
És azt is tudom, hogy hogyan bányásszam elő az ember (vagy a kutyát), ha éppen "olyanom" van.
Szóval még mindig aszondom: hátrább...!
Bobby Newmark 2018.01.25. 14:02:03
Tiéd a blog, meg a kutyák, amikről szó van? Nem. Akkor pont leszarom, hogy te egyébként tenyésztesz-e kutyát vagy nem, teljesen lényegtelen abból a szempontból, hogy te csak beleugatsz a poszter dolgaiba.
"Nem kívánom el tőle, hogy ő egyedül vágjon rendet a kutyagyártók között,"
vs
"Van mit söpörnötök a saját házatok táján kedves poszter, aztán lehet majd kiszórni az idióta vásárlókat!"
Azt várod el tőle, hogy ELŐSZÖR legyen világbéke, aztán majd válogathat a vásárlók közt. Na most magától világbéke nem lesz, akkor azt nyilván a poszternek kell megteremtenie, hogy aztán válogathasson a saját kibaszott vevői közt.
Értem én, hogy esetleg nem ezt akartad kifejezni, csak kurvára ezt sikerült.
Nem én sarkítok durván, hanem neked sikerült egy bődületes parasztságot képernyőre fosnod. Szerintem olvasgathatnád azt a magyar-magyar szótárat még serényen, hátha egyszer eljutsz arra a szintre, hogy azt fejezd ki, amit gondolsz!
banshee 2018.01.25. 14:02:11
Tudod nem kérdezni szégyen, hanem hülyének maradni.
she_wolf 2018.01.25. 14:02:46
Nem a mondandójával van igazán bajom, hanem a stílusával. Van kérdés?
(Ja, 5 alom... Hány kutya, mekkora előélet? Csak úgy...)
banshee 2018.01.25. 14:04:25
Az, hogy valamit 30 éve csinálsz, még nem biztos, hogy jó vagy benne.
banshee 2018.01.25. 14:05:59
she_wolf 2018.01.25. 14:06:24
MEOE vs. állatvédők csatája ettől hangos már nagyon régóta.
Ennél több nem nagyon kell. És azt kezdesz vele, amit akarsz.
she_wolf 2018.01.25. 14:08:34
Igazad van. Tulajdonképpen mindenkinek igaza van Így, vagy úgy.
A stílusom pedig rugalmas és az "amilyen a mosdó" elven működik. Mindig!
wrstjnethn 2018.01.25. 14:09:13
banshee 2018.01.25. 14:10:14
banshee 2018.01.25. 14:13:01
Vikkus 2018.01.25. 14:17:37
"Mondtam: én nem nyomozgatok senki után:)"
Ez nem nyomozgatás, hanem az általam felajánlott információk elérése és használata. Mint amit a posztban is írtam: ott van minden kép, törzskönyv, eredmény, vidi, csak kattintani kell. Aki ezt nem használja, mikor elvileg informálódni akar, annak többet nem tudok segíteni.
she_wolf 2018.01.25. 14:18:09
Ha nem írod alá, hogy előzetes egyeztetést követően megnézhesse a tenyésztő/örökbeadó a kutyát, akkor nem kapod meg. Ennyi. A tenyésztő/örökbeadó nem azért akarja megnézni a kutyát, mert nincs más dolga, hanem azért, mert tudni akarja, hogy minden rendben van-e. Én koboztattam el kutyát, mert az örökbeadásnál mellényúltam, de ugyanígy az is megtörtént, hogy a gazdikkal együtt engedtük az örök vadászmezőkre kergetőzni az ebet.
Van egy kutyánk, aki csak mellettünk viselkedik kutyaként, többektől került vissza különböző menhelyekre, mert nem bírtak vele. Egyéniségek még akkor is, ha a sztenderd szerint tök egyformák:)
A tenyésztés szimpla kutyakereskedelem még akkor is, ha mindenféle jelzőket aggatunk rá. Ezek a jelzők azonban nagyon fontosak, és illik ezeknek megfelelően tenyészteni!
she_wolf 2018.01.25. 14:19:22
Ha nagyon akarod, anyázhatunk is, de nem szeretnék. Ez a poszt azért ezt nem érdemli meg. Úgyhogy neked is hátrébb!
she_wolf 2018.01.25. 14:21:57
Van olyan pont, ahol már nem érdekelnek háttérinfók. Valóban a stílusodon akadtam ki, amit a posztban villantottál meg.
Scott Tenorman Must Die 2018.01.25. 14:25:04
Scott Tenorman Must Die 2018.01.25. 14:26:28
consul 2018.01.25. 14:47:26
consul 2018.01.25. 14:50:16
banshee 2018.01.25. 14:52:26
banshee 2018.01.25. 14:53:36
ZmanUK 2018.01.25. 14:54:19
consul 2018.01.25. 14:56:51
consul 2018.01.25. 14:57:56
Olliék 2018.01.25. 14:58:52
Nem fajra mentünk,hanem lehetőségekre. Kicsi, ne ontsa a szőrt, ne legyen idegbeteg. A yorki volt az első,amit kihúztam,mert mind idegbajos. Nem lehet őket megsimogatni,mert esznek. Erre a férjem egy neves tenyésztőtől hozott egy yorkit. Röviden annyit,hogy ficamos, és a mérete feles. A mini és a standart keveréke. Szaporított a lelkem.
IMÁDOM!!!!! Iszonyú sokat jártunk vele orvoshoz, mire végül amputálni kellett az egyik hátsó lábát.
Ha elpusztul megint yorkin lesz,mert hihetetlenül barátságos,gyerek mellé ideális plüsmaci, ha gondozva van. Ha egy hasonló mentalitású tenyésztővel találkoznék mint a posztíró,elfutnék!!!!
banshee 2018.01.25. 14:59:44
banshee 2018.01.25. 15:02:26
banshee 2018.01.25. 15:07:22
consul 2018.01.25. 15:08:07
Ha pedig a vevő nem akar kapcsolatot tartani a tenyésztővel, akkor semmilyen infóhoz nem fog hozzájutni...
consul 2018.01.25. 15:13:47
banshee 2018.01.25. 15:13:54
consul 2018.01.25. 15:19:57
banshee 2018.01.25. 15:21:21
Thomas Dantes 2018.01.25. 15:23:43
Nincs facebook-om. Viszont voltak kutyám. Roti. Remekül bántam vele, jó dolga volt, sokáig élt velem, semmi probléma sem nevelésben sem szocializációban nem adódott.
Maximálisan egyetértek, hogy meg kell vállogatni hogy ki kaphat kölyköt.
De facebookom akkor sincs, volt már nem aktív aface fiákom, mert utáltam, hülyeség az egész, nem like-olok, ha valakinek üzenni akarok megkeresem magam vagy telefonon.
És kutyát mindezért nem adnál el nekem...értem. Oké.
banshee 2018.01.25. 15:24:02
banshee 2018.01.25. 15:25:01
she_wolf 2018.01.25. 15:28:02
De a tenyésztő kérdőre vonhatja az első vásárlót, vagy rosszul tudom? Köszi, ha javítasz!
Kutyánál pedig ott van a chip. A tenyésztők és a chipelt kutyák állatorvosai gyakorlatilag napi szinten kapcsolatban vannak egymással, tehát nem olyan ördöngősség kideríteni, hogy hová és milyen úton került a kutya az elsődleges vevőtől. Más kérdés, hogy a nem megfelelő bánásmód esetén hogy lehet eljárni vele szemben, és kinek a kezdeményezésére.
De ez talán már meghaladja a poszt tartalmát.
consul 2018.01.25. 15:28:24
aranea 2018.01.25. 15:28:39
Teccik tudni, van akinél nem a körbeforgó ABC mennyiségi termelése, hanem a kevés alomból megteremtett MINŐSÉG adja a szakmai hitelességet. De talán ennyi okossággal eredj kutyát menteni, aztán szidd a szaporítókat, hogy mennyi termelnek, és szidd azokat, akik a nem alkalmas személyeknek adnak el kölyköt, aki aztán nálad landol (csak hogy "szinkronban" legyél magaddal, ha mér a saját szövegedben nem tűnik fel a tengernyi ellentmondás)
she_wolf 2018.01.25. 15:30:02
A facés kikötéseken én is csak röhögni szoktam:) Komolytalan. És úgy érzem, nincs ott semmi keresnivalóm, mégis jól megvagyok.
consul 2018.01.25. 15:30:48
aranea 2018.01.25. 15:34:19
banshee 2018.01.25. 15:35:26
A személyiségi jogot mióta sérti az a magatartás, amelyhez a jogosult hozzájárult, feltéve, hogy a hozzájárulás megadása társadalmi érdeket nem sért vagy veszélyeztet?
she_wolf 2018.01.25. 15:41:47
A poszt íróját ismeretlenül is megtisztelem azzal, hogy tenyésztőként tekintek rá (a kutyafajta sem egy divatkutya a Rexből, meg a 101-ből).
Nem úgy, mint azokra a "társaira", akik az éppen aktuális hullámon ülve szaporítanak betegebbnél betegebb egyedeket. Ezeket szopjuk be mi, állatvédők/-fajtamentők.
Nem én keveredem ellentmondásba, hanem ő. Azzal, hogy a kutyáiról, azok igényeiről nem ír, hanem csak arról, hogy ki ne számítson tőle kutyára.
Ha kereskedő vagyok, nem azzal indítok, hogy kinek nem ajánlott a termékem. (Ez általános példa volt, kivédve a kutya tárgyiasítására irányuló vádakat!)
Vagy csak egy rövid előzetes figyelmeztetéssel az elején küldöm az éterbe a mondandómat.
Teccik tudni?
banshee 2018.01.25. 15:43:39
Jók ezek a beszélgetések, ötleteket adnak a szerződés módosítására...
banshee 2018.01.25. 15:52:43
Vikkus 2018.01.25. 16:00:25
Egyáltalán nem szorítjuk a kutyázást a facebookra :) van gazdink, aki nincs fent, van olyan is, aki regisztrált, de sosem használja. A közös ismerős fogalma szerencsére a facétól független :)
she_wolf 2018.01.25. 16:02:12
Köszi. És nem kötekedésként: ha én folytatásban írnék a nekem oly kedves és véleményem szerint irányt mutató munkámról, akkor talán az előzményekre utalnék egy link formájában. Mert ez így csak egy cikk az indexen, ami meglehetőst vonzza azokat, akik a szívükön viselik a magyar kutyatartási kultúrát (helyesebben sok esetben annak hiányát).
Még szép, ha felforr a szar az agyban a "kinek nem adok kutyát" kezdetű dumától!
(persze, rá lehet keresni a szerzőre, de azért ne már....)
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.25. 16:05:35
Vikkus 2018.01.25. 16:08:58
"Nem én keveredem ellentmondásba, hanem ő. Azzal, hogy a kutyáiról, azok igényeiről nem ír, hanem csak arról, hogy ki ne számítson tőle kutyára."
De csak mert erről szólt a cikk :)))
Ha elolvasod alaposan ezt a bejegyzést, akkor a korábbi posztjaim (amikben többször is részletesen kitérek arra, mit igényel ez a fajta) megnézése nélkül is kikövetkeztethető, hogy aktív családba való sport- és munkakutyákról beszélünk :)
Vikkus 2018.01.25. 16:12:25
Nem én tettem ki indexre, bár gyanús volt a sok nemkutyás kommentelőből, hogy megint kint vagyunk :D Ne ródd hát föl, hogy a saját kis kennelblogomban nem írok fel minden alapinfót minden poszthoz újra és újra :) vannak viszont tök jó és informatív cimkék, plusz néhány kattintás, és tele vagy infóval. ;)
Thomas Dantes 2018.01.25. 16:14:43
aranea 2018.01.25. 16:24:54
"Nem én keveredem ellentmondásba, hanem ő. Azzal, hogy a kutyáiról, azok igényeiről nem ír, hanem csak arról, hogy ki ne számítson tőle kutyára. "
Ismét bele tetszett futni a saját magának való ellentmondásba:
A blog íroja világosan leírja: "le van írva a kicsik kora, jelleme - mert karakterteszteltünk úgyamúgy - küllemi tulajdonságai, törzskönyve online pedes linkkel, a szülőkről minden eredmény és dolgozós videó, majd a weboldalunk, és a facebook oldalunk, utóbbin a kölykök nevével megfejelt albumokban található több száz fotóval. "
"Ha kereskedő vagyok, nem azzal indítok, hogy kinek nem ajánlott a termékem."
Teccik tudni a TENYÉSZTŐ nem KERESKEDŐ.
És itt van a brutális nagy probléma, hogy ezt nem akaródzik megérteni.
Ezzel a hozzáállással messzemenően a tenyésztő kategória. Az állatmentésről, különösen a fajtamentésről meg pont nekem teljességgel felesleges magyaráznod.
Az egésznek ott a rákfenéje, hogy KIKNEK adnak el kutyát. Éppen erről szól a blog.
Hogy valakinek nem tetszik a tenyésztő mércéje? Nekem meg nem tetszenek az ilyen ALAP dolgokon felháborodók. Pontosan ezekről a prolikról van szó. Hogy megszólítva és sértve érzik magukat? Érezhetik. Plüsskutya tartására se alkalmasak.
Nem hiába jutottak el oda a mi fajtánknál a magyar tenyésztők, hogy itthonra csak kivételes esetben adnak el kölyköt. Ha valaha ismét lehoznék almot, én se adnék. Miattatok. Vegyétek ki a fejeteket a s.ggetekből, különösen, ha állatvédőnek tartod magad (de ezzel a mentalitással hétszentség, hogy nem vagy közülünk való, csak vagdalkozol)
Vikkus 2018.01.25. 16:27:36
Nem került még ilyen emberhez kiskutyánk. Ha felmerülne a helyzet, akkor azt tudom elképzelni, hogy többszöri beszélgetés/személyes találka után döntünk. De jellemzően aki egyszer bekerült a kutyás érába, annak marad még ott ismerőse :)
consul 2018.01.25. 16:29:47
consul 2018.01.25. 16:31:38
aranea 2018.01.25. 16:36:41
Ha nem, akkor lehetett szűkíteni: milyen előző kutyafajtája volt, valami sporttal foglalkozott-e - és azokat az ismerősöket körbekérdezni.
Nem olyan nagy ez az ország, és ha már volt az illetőnek egyetlen, bármilyen irányban is kicsit "megfuttatott" kutyája, minden területen akadnak olyan specialisták, akik fejből vágják neked, hogy "igen, rémlik, az 1985-ös békéscsabai kiállításon, a járógipszet viselő bírót harapta meg az xy kutyája, emlékszem rá".
Ma már csak egy körlevél.
she_wolf 2018.01.25. 16:53:03
"Nem én tettem ki indexre, bár gyanús volt a sok nemkutyás kommentelőből, hogy megint kint vagyunk :D"
Ebben az esetben nyilvánosan megkövetlek!:)
Bár tény, hogy ezen nincs mit csodálkozni, az index már csak ilyen:(
she_wolf 2018.01.25. 16:54:48
Teccik tudni a TENYÉSZTŐ nem KERESKEDŐ.
És az idézett mondta után i zárójelezett kiegészítést el-e teccett-e olvasni-e?
"..de ezzel a mentalitással hétszentség, hogy nem vagy közülünk való, csak vagdalkozol)"
Te(!) nem tudsz rólam semmit, csitulhatsz!
she_wolf 2018.01.25. 16:59:06
Face nélkül megáll a Föld, és a Nap sem süt ki? Nemááá!:D
Ha az ország túlfelén laksz és tőlem akarsz kiskutyát venni, úgyis én viszem el hozzád, és az a minimum, hogy terepszemlét tartok.
(Akkor utaztam a legtöbbet az országban, amikor még mentéssel/neveléssel/örökbeadással foglalkoztam:))
she_wolf 2018.01.25. 17:00:21
Ebben viszont igazad van:)
élhetetlen 2018.01.25. 17:13:47
Más. A keverékek is lehetnek szépek, okosak, stb. Ha ráérsz, nézd meg a kutyatlanul.blog.hu-t, a legelső bejegyzés az öcsém kutyájáról szól. Ő még csak kutyát sem akart, csak valaki kidobott három öklömnyi kölyköt a 61-es út mellé.
A másik, a gazda, eladó viszony. Ha valaki munkakutyát akar, (baráti család, vadásznak, magyar agár), már a tenyésztőt is ismerős ajánlására választ, aztán lemennek, kinéznek egyet, kettőt az alomból, még pár hetes korban, aztán lemennek két, három hetente megnézni, és öt-hat találkozás alatt már sok minden kiderül. Nem az van, hogy elmennek, fizetnek, és kész. Így is vannak „balesetek”. Akartak egy kicsit a kétéves mellé, én is ismerem, elúszott pár százezer forint. Fajta ide, vagy oda, először vitték el vadászatra, az első lövésnél megtorpant, de még futott a nagy után. Dupla lövés, visszaszaladt, és ráült a gazda cipőjére. Nem lesz belőle vadászkutya. (Lehetne trenírozni, de, ha nem élvezi, akkor nem erőltetik). Gyönyörű, okos, agilis, most a kiképző fogadta örökbe, mást fog csinálni.
2018.01.25. 17:29:54
BiG74 Bodri 2018.01.25. 17:48:58
Nem ad kutyulit, hát nem ad. Erős a gyanúm, hogy több idióta sznob jut így blökihez, akiknél valójában annyira van jó helyen a vakkancs, mint a faluvégi egyosztályos iq2 -es józsiéknál.
Mindenesetre tiszteletre méltó az igyekezete.
aranea 2018.01.25. 17:59:52
Úgyhogy nagy szükség van ezekre a kemény, ha kell, tenyérbemászó írásokra, szemnyitogatónak. Attól, hogy szerinted jó gazdája vagy a jószágaidnak, nem biztos, hogy a tenyésztő ezt a helyet képzelné el a tőle kikerült kölyöknek. Ugyanezeket a saját anyám is írhatta volna (mind macska, mind kutya ügyében) - mégse adnék a büdös életben állatot a kezébe. Többek közt pont azért, mert "ő azt jobban tudja", vitatkozik az állatorvossal is, megsértődik, ha valaki ki meri mondani pl. hogy nem a zsírdisznónak hízlalás jelenti az állatszeretetet stb.
Csinálja az illető a hülyeségeit, nyilván megtiltani nem lehet, de ne az én nevemmel fémjelzett állatokkal tegye. (Bár az emberek kb. 80%-ának egyenesen meg kéne tiltani az állattartást). Az igazi tenyésztőknek igencsak megvan azokról a véleményük, akinek nem megfelelő helyen köt ki a kutyájuk/macskájuk. Egy rosszul elsült eladás (pl. mégis szaporításra használják az adott kutyát) lemoshatatlan bélyeg, nemhogy a tenyésztőn, de az egész vérvonalon.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.01.25. 18:17:50
2018.01.25. 18:26:26
Ugyanez van a menhelyekkel, fajtamentő egyesületekkel. Mind belterjes társaság, pár tucat taggal, oda be nem férkőzhet senki. Csak egymásnak adnak kutyát, nem számít, hogy már a 4. kutyát, akarommondani "szeretetgombócot" veszik magukhoz a koszos panelbe. De ők "leinformálhatók".
Vikkus 2018.01.25. 19:20:35
Szeretem, hogy az interneten mindenki profilozó :)
Az a helyzet, hogy a kommentek javát azoktól kaptam, akikről szólt a szösszenet. Ők az a közeg, akik mondhatnak bármilyen csúnyát, akkor sem fog változni a szűrőm :)
Thomas Dantes 2018.01.25. 19:23:49
Azt tényleg helyesnek tartom, igenis akárkinek felelős tenyésztő nem ad kutyát. De ezt telefonhívás+találkozó alapján meg némi józan ész és emberismeret segítségével fel lehet mérni.
Thomas Dantes 2018.01.25. 19:32:49
-Nem foglalkoztam semmilyen sporttal
-A szembe szomszédom utál engem is, és a kutyákat is.
-az oldalsó szomszédom...nos nincsen, ott nem lakik senki.
-nem járok kocsmába
-fingom sincs ki a postás, de nem is érdekel. Nem vagyok nyugdíjas hogy postással haverkodjak.
-a kutyáim nem voltak soha semmilyen versenyen. A kutya társnak volt velem, nem versenyzőként.
Persze, nyilván megkereshetőek a rokonaim, barátaim. De lófaszt a seggébe annak, aki a rokonaimat barátaimat zaklatja. Álljon már meg a menet, személyiség jogok is vannak a világon!
Ismét elmondom: igenis meg kell nézni kinek ad egy tenyésztő kutyát. De a múltamban ne merjen vájkálni, se a rokonaimat vagy bárki mást megkeresni! Nincs itkolni valóm, de egyszerűen ehhez joga nincs! A tenyésztő nem hatóság, hogy a személyes dolgaimban kutasson!
Mi lesz legközelebb? Beköltözik hozzám egy hétre? Bekameráz? Csak két ügyvéd és közjegyző jelenlétében érhetek hozzá egy kutyához?
Ez baromira túltolt és felháborító dolog.
Az hogy ki felel meg egy kutya tartására, azt fel lehet mérni egy személyes találkozón ahogy beszél, ahogy viselkedik más emberekkel, ahogy kutyák jelenlétében viselkedik.
Igaz némi emberismeret kell hozzá.
Na meg...meg lehet nézni a kutya hogy viszonyul az emberhez, mert a kutyák remek megfigyelők és emberismerők.
De lenyomozni? Az életemben vájkálni? Mi ez III/III-as ügyosztály? Ha veszek egy kutyát, szerintem egy besúgót is rám kéne állítani ,hogy jelentse minden nap mit csinálok.
aranea 2018.01.25. 20:08:50
"Az hogy ki felel meg egy kutya tartására, azt fel lehet mérni egy személyes találkozón ahogy beszél, ahogy viselkedik más emberekkel, ahogy kutyák jelenlétében viselkedik.
Igaz némi emberismeret kell hozzá.
Na meg...meg lehet nézni a kutya hogy viszonyul az emberhez, mert a kutyák remek megfigyelők és emberismerők."
Nem sokat ér, számtalan olyat ismerek, aki szuperül eladja magát mindenkinek, tucatszám veri át az embereket. Erre persze mondhatod, hogy úgy kellett nekik, miért nem voltak jó emberismerők. Ám legyen. Vegyük úgy, hogy nekem sincsenek ilyen szuper képességeim, nem vagyok jó emberismerő. Akkor vedd úgy, hogy az ilyen nem jó emberismerőknek kell ez a körülményes szisztéma :D
Ha nem tetszik, akkor lehet egy házzal odébb ballagni, olyanhoz, aki nem ilyen körülményes. Szabad piac van. (Megjegyzem, minket is igencsak alaposan lecsekkoltak a tenyésztők, akiktől kutyát vettünk. Teljesen természetes. Nekik is családtagok voltak a kutyáik, nem adják akárkinek a kölyköket bármennyit is fizessenek érte.)
aranea 2018.01.25. 20:15:14
Lecsó75 2018.01.25. 20:18:18
Ha tenyésztenék, én is így intézném. Azért, mert csak. Akinek nem tetszik, menjen arrébb egy kennellel. Ennyi.
bpbp78 2018.01.25. 21:15:29
Ha valaki állatokat tart, kiskutyákat nevel fel és ad/ajándékoz el akkor is szeretné tudni, hogy hová kerül. Mindezt teljesen jogosan!
galad_gaz55 2018.01.25. 22:04:36
1. A tenyésztés során egy normális tenyésztő minőséget állít elő, nem mennyiséget. Abból mindig van is, lesz is elég. Egy fajta halála úgy is a népszerűvé válásával kezdődik, erre kis hazánkaban is lehetne számtalan példát mondani.
Tanulmányozza az adott fajta értékmérő tulajdonságait, eredeti célját (ami egy kifejezetten munkára szelektált fajtánál eléggé kiemelkedő fontosságú), aki munkakutyát akar társul, nyilván fajtát is ezek alapján választ. Ha normális tenyésztő vagy, tisztában vagy a fajta genetikai terheltségeivel is, szűretsz azokra a tulajdonságokra, amik monogénesek, illetve a sajnálatosan poligénes csípő és könyök DP-re is. Erre nincs az az Isten a Földön aki ép ésszel garanciát vállal, ha ismeri a teljes genetikai hátterét, mivel nem titok, hogy fajtától függetlenül genotípus-környezet interakciók alakítják, amiből a genotípus csak maximum 30%! Magyarul hazaviszed Fifit, a HD-A, ED-0-s anyuka apukától és otthon a fajtának nem megfelelő környezeti feltételeknek köszönhetően csinálsz belőle egy D-t. Ez van. Egy szónak is száz a vége, ez a kennel teljesen korrekt szerződést adott nekünk, korrekt kiskutyával, akit 2 hetes kora óta folyamatosan látogattunk.
2. Nincs semmilyen zaklatás, kérdezősködés, nyálminta, rokonlátogatás. Akkor kommunikálunk, ha közös terelés, vagy rendezvény van, esetleg más verseny. A hozzáállás a kennel részéről nem tolakodó, közös csoportban minden faját érintő eseményt posztol, segít megszervezni az utazást, a papírmunkát ha nem megy.
3. Kedves negatív kommentelők, és azok akik tolakodásnak vélik ezt a fajta kutya eladást. Nem hinném, hogy ti vagytok a fajta célközönsége, és nem, nem a haveroknak vannak eladva a kiskutyák. Magyarországon alig tudok tesót, unokatesót, a többi fajtához képest elenyésző számban vannak. Meglepő módon, illetve hála Istennek nincs fajtamentése sem a fajtának. Ellenben a Finnek, Csehek, Franciák, Olaszok, Amerika rendelkeznek olyan kultúrával, hogy felfogják, az alapvetően munka és sport irányba szelektált kutyáknak mire van szüksége, és keresik is. Nekik az ár is baráti az ottanihoz képest, arról nem is beszélve, hogy egy új mobilra 100 ezreket adunk ki itthon is, akkor meg miről beszélünk (egy élőlényről b*szki) ?
4. Ahogy a poszt is írja minden alomnak vannak erős és gyengébb láncszemei, ezért kell a kontakt, és a megerősítés, hogy ezeket a "gyengébb" láncszemeket ne szaporítsuk tovább. Egy tenyésztőnek soha nem szabadna középszerű kutyákat tenyésztésben hagynia. Sajnos itthon erre sok sok sok kennel van példának, csak hogy legyen piac. Ez a kennel nem ilyen. Itt volt kölyök, aki 8 hónapos koráig nem találta meg a "Nagy Ő-t", ma meg már Svájcba, Olaszországba jár versenyekre, mert amúgy kiváló küllemű és munkájú kutya. Én sem adtam volna másnak, ezt ki kell várni.
5. Sajnos, ha a fél életedet arra áldozod, hogy az általad imádott fajtát tenyésztőként nemesíted és a gondozásodba veszed, és pár év vagy hónap után kiderül, hogy a tőled származó kölyök mondjuk hirtelen visszaköszön egy eladó kutyás oldalon eléggé megrendül a hited az emberekben. Ezt csak az tudja aki tényleg hivatásának tekinti az állattenyésztést. Ilyenkor születnek ezek a posztok, amire szerintem szükség van. Egyrészt mert jó kis társadalmi szűrő, másrészt, hogy az ember kiírja magából amit ténylegesen gondol, még akkor is, ha kissé "tirpákra" sikerül. :)
BiG74 Bodri 2018.01.25. 22:29:24
A tirpákokat ne keverd bele!
kacsa. 2018.01.25. 22:56:57
"Lehet, hogy arrogáns vagyok" Ebben lehet némi igazság. De ha abból indulok ki, hogy mennyi szeretet és munka van egy jó tenyésztőnél abban, hogy egy alom megszülessen, hadd válogassa már meg, hogy kinek a gondjaira bízza a szíve csücskeit. Ugyanez áll a fajtamentőkre, jobb menhelyekre is: van, ahol kikötik, hogy csak benti vagy kinti-benti tartásra adnak kutyát (itt most nem szobakutya fajtákról van szó), nálunk kint vannak a kertben a kutyusok, benti tartásra csak komolyabb átalakítások után vállalkoznék, addig a kutyának sem jó. Tudomásul vettem, hogy bizonyos fajtamentők és egyes menhelyek egyes kutyái (kb. az összes fiatal kutya) nem játszanak. Hosszas keresgélés után végül tenyésztőtől lett a fiatal. Az öreg meg ismerős ismerősének az "egyszer ellenie kell a kutyának" almából ingyér', de minkét helyen több látogatás és alapos kikérdezés előzte meg a kiskutya elhozását és a későbbi fényképes beszámolókat is igényelték.
Egyébként elsőre nekem sem esett le, hogy milyen fajta kölyke van a képen, mentségemre legyen mondva, hogy csak egy beauce-it ismertem, még kutyasuliból.
E.Katolnai 2018.01.26. 07:34:46
Sajnos kishazánkban nagyon sok álllatkinzó féreg leledzik és még több azok száma, akikannyit tudnak a 'felelőség teljes' állattartáshoz, mint szotyizó richardó az árokparton.
Az állatkinzást, a velük való kegyetlen bánásmódot sokkal jobban kellene bűntetni és móresre tanitani a sok bunkót ...
Gratulálok
banshee 2018.01.26. 07:36:29
Ugyanis a kiskutya nem egy körfűrész, amit ha nem kell, beteszek a szekrénybe és otthagyom, hanem egy érző lény, akinek szükségletei vannak, melyeket akkor is ki kell elégíteni, ha a kedves gazdinak éppen nincs hozzá kedve. Etetni kell, kakiltatni-pisiltetni kell és foglalkozni kell vele, illetve időről időre állatorvoshoz kell vinni. Akinél ezt a tenyésztő nem látja biztosítottnak, oda nem kerül kutya.
Mivel ezek a kutyák munkakutyák, ahol nincs biztosítva neki, hogy aktívan dolgoznak-sportolnak vele, illetve társak lesznek egy aktív hobbiban, oda sem kerül kutya, főleg nem egy olyan, aki elég magas ösztönszinten él a világban. Ahol ezek az ösztönök nincsenek kisütve, az nem jó se a gazdának, se a kutyának, előzzük már meg ezt a helyzetet idejekorán.
Ahol szaporítani akarnak a kutyákkal - erre elég a legkisebb gyanú is, pl. egy kan mellé keres szukát egy olyan valaki, akinek nincs semmi neve a kutyás világban - oda se fog kiskutya kerülni.
Egy szó, mint száz: ez nem a Tesco, ahol leveszed a polcról a kenyeret, irány a kassza, és kilépés után odaadhatod az első hajléktalannak vagy bedobhatod a kukába, semmi köze hozzá az áruháznak.
Volt szó itt a kölyök sorsának követéséről, hogy méééé. Azéééé, mer a tenyésztő kíváncsi arra, hogy mi lesz a kiskutya sorsa, kapcsolatban akar maradni a gazdával, egyrészt hogy adott esetben segíthessen, másrészt meg esetleg a tenyésztési programja későbbi szakaszában szeretne építeni arra a kiskutyára mondjuk 1-2 fedezés erejéig. Nem a kutya ellen teszi ezt, hanem a kutyáért, mert azt az életet ő hozta létre, ezáltal felelőssége van a sorsának az alakulásáért.
Egyszóval, ha kutyát akarsz tenyésztőtől, akkor el kell fogadnod a tenyésztő feltételeit, ha nem fogadod el, akkor továbbállhatsz egy kennellel, mert nem te teszel szívességet azzal, hogy kutyát veszel, hanem a tenyésztő tisztel meg azzal, hogy kutyát ad el neked, és ezt a tiszteletet ki kell érdemelni, ha meg nem érdemled ki, akkor a kiskutya inkább marad élete végéig a tenyésztőnél, jó sorsban, mintsem hogy te legyél a gazdája, kevésbé jó sorsban.
jatagán9 2018.01.26. 07:38:49
csodalámpa 2018.01.26. 07:41:30
E.Katolnai 2018.01.26. 08:04:09
vesszen minden állatgűlölő a kölykeivel együtt!
furious ewok 2018.01.26. 08:06:18
Kedves posztíró és társai! Mindenki úgy áll hozzá a dolgaihoz, ahogy akar, lehet gyanakvással, bizalmatlansággal, előítéletekkel állni mindenkihez, csak akkor át kéne gondolni azt is, hogy nem kiscsillió forintért kéne az almokat hirdetni, főleg nem a jófogáson meg az expresszen és társai oldalakon. Ha pedig egy vevő kérdez, akkor ugyanolyan lelkesen, ahogy ön is turkál más életében, kellene mutatni és vállalni a felelősséget, hogy a kiskutya egészséges és makulátlan pedigrével rndelkezik. Semmi baj azzal, ha egy tenyésztő óvatos, de aki nem akarja a kutyáit eladni, csak a pénz kellene neki, az inkább ne kereskedjen velük.
E.Katolnai 2018.01.26. 08:11:11
Ezek csak büdös salakok, mint a bélsár ...
CyberPunK 2018.01.26. 08:32:14
puddin 2018.01.26. 08:33:13
banshee 2018.01.26. 08:44:04
banshee 2018.01.26. 08:44:53
2018.01.26. 08:45:21
Én hoztam szóba a menhelyt, had meséljek valamit. Évekig támogattam a Lelenc menhelyet névtelenül és figyeltem a tevékenységüket (a vízcsapból is ők folynak). Egyszer kutyasétáltatás közben a Duna parton az útról nem látva egy fához kikötve találunk egy kiskutyát ( helyesebben a kutyám találta meg, ő szólt kekem). Hazahoztuk. Chip nem volt természetesen. Először a Lelencet hívtam, hogy befogadnák e, mert itthon két kutya, két gyerek, stb. Tenner Anna ordítva válaszolt, el kellett tartanom a fülemtől a telefont, hogy mit képzelek én, ők nem sintértelep, csináljak, amit akarok, ha már magamhoz vettem ( sic! ), elege van az ilyen telefonokból.
Igaza volt? Nyilván kapnak naponta egy csomó telefont, tényleg nem fogadhatnak be minden megunt és talált kutyát. De ez stílus? És máshonnan is elhajtottak.
Szerencsére találtam egy családot, akik befogadták.
Vittem már haza más talált kutyát is, amilyen hülye vagyok, szerencsére chipes, csak kiszökött kutya volt. Világ életembe volt kutyám, engem ne méregessem senki, nem vagyok hajlandó magyarázkodni senkinek se milyen ember vagyok. A kutyáim családtagok, ez a hobbim, mindegyikkel jártam oviba, suliba, engedelmesek, stb.
Ez a zsigeri rosszindulat, ez a fölényeskedés viszont elborzaszt. Nem vagyok már mai csirke, tudom milyen a morál az országban, de valahogy mégis, minden emberhez a mai napig jóindulattal közelítek.
Még annyit, hogy bár sokféle kutya volt már a tágabb családunkba is én is szerelmese lettem egy bizonyos fajtának. Amikor elment az imadott kutyám, megfordult a fejemben, hogy egy ilyen fajtatiszta árva öreg kutyát magunkhoz veszek. Még drága kutyat is hagynak el, unják meg, gondoltam milyen jó lenne egynek megmenteni az életét.
Reakció : rohadt szemét vagyok, ingyé kell fajtatiszta.
Hát kösz. Most keresem a megfelelő tenyésztőt, előjegyeztetek egy k@ va drága kutyát, mert speciel megtehetem és leszarok minden idegbeteg kutyamentőt. És persze a mogorva tenyésztők is bekaphatják.
banshee 2018.01.26. 08:48:15
"a valós tudása a magyar viszonyokhoz hasonló: innen-onnan szedett, elavult, a stílusa a magyar szolgáltatókhoz hasonlóan rettenetesen arrogáns2
honnan a megítéléshez szükséges tapasztalat? már csak azért is, mert a tenyésztő az nem egy szolgáltató...
CyberPunK 2018.01.26. 08:50:37
banshee 2018.01.26. 08:52:31
Ja, ha már nácizol, nézd meg, mit jelent a náci szubkultúrában a nickedben szereplő 88-as szám...:-DDD
banshee 2018.01.26. 08:57:59
A folyamat meg az, ha Béla szerződést szeg, akkor a tenyésztő szépen bead egy keresetet a bíróságra, hogy Béla megszegte a kettejük között kötött szerződést, így kéri vissza a kutyát, hogy majd ő keres neki egy normális gazdit.
CyberPunK 2018.01.26. 09:00:46
banshee 2018.01.26. 09:04:01
De ez is alma a körtével, a hatósági eljárásnak két ember polgári jogi vitájához nem sok köze van.
banshee 2018.01.26. 09:05:47
sok sikert a következő kiskutyádhoz
csodalámpa 2018.01.26. 09:10:46
Lecsó75 2018.01.26. 09:12:20
Kiscsillió forintért nem a jófogáson szoktak kutyát kirdetni, hanem leginkább sehol. Mivel a kiscsilliós kutyák kb azelőtt elkelnek, hogy elválaszthatók lennének.
Mit kellene a posztírónak mutatni, meg vállalni? Le van írva a poszt elején:
"Le van írva a kicsik kora, jelleme - mert karakterteszteltünk úgyamúgy - küllemi tulajdonságai, törzskönyve online pedes linkkel, a szülőkről minden eredmény és dolgozós videó, majd a weboldalunk, és a facebook oldalunk, utóbbin a kölykök nevével megfejelt albumokban található több száz fotóval. Emellett, aki nyitott szemmel jár és minimálisan ért a fészbuk használatához, az nagyjából három percen belül megtalálja a picik videóit is (szintén a nevükkel címezve). "
Ez neked nem elég? Mit akarsz még? Hogy a seggedet kinyalják, mert kutyát akarsz venni?
Nehéz megérteni hozzá nem értő embereknek, hogy kutya és kutya között óriási különbségek vannak. Mindegyik kutya aranyos és teljes értékű családtag lehet, ha megfelelően választ az ember. Vannak azonban olyan emberek, akik valami mást is akarnak csinálni a kutyával azon kívül, hogy megpisiltetik fészbúkozás közben, majd a kanapén nézik vele a Fatmagüllt. Ezek az emberek nem a jófogáson keresik a kutyát, és nem lepődnek meg azon, ha nekik véletlenül nem marad egy adott alomból. Majd jut nekik a következőből. És igen, aláírnak olyan szerződést, amiben elővásárlási jog van kikötve a kutyára, mert a tenyésztő nem akarja hogy a gyepin kössön ki az eb. Én is aláírtam minden szó nélkül, mert tudtam, hogy a kutyát amit elhozok, soha nem fogom eladni, elajándékozni, itt fog elpusztulni nálam remélhetőleg jó sok év múlva. Nem nyomoznak utánam, a mindennapjaimban, nem csekkolnak állandóan hogy megvan-e még a kutya, egyszerűen tartjuk a kapcsolatot, és ha bármi kínom van, számíthatok a segítségükre (mert pl pár napra el kell helyeznem valahol a kutyát).
Szerintem a tipikus "magyar mentalitás" nem a posztírónál mutatkozik meg, hanem azoknál, akik szerint "ha megvettem a kutyát, akár meg is ehetem".
CyberPunK 2018.01.26. 09:12:55
Csera91 2018.01.26. 09:27:32
Miért gond az, hogy követni akarja a kutya utóéletét? Itt a fajta nemesítése a cél, nem pedig a futószalagon gyártás. Indexen láttam a cikket, amúgy elszomorító ez a hozzáállás amit itt látni lehet. Nekem drótszőrű magyar vizslám van, panelba lakik és hobbi célra vásároltam. A szerződésben szintén ott vannak a kikötések. Például, a kapcsolattartás is. Nem is értem a besértődést ezen.
Onnantól, hogy megkapod a kutyát, már nem egy vadidegen lesz számodra a tenyésztő, mert megismeritek egymást, ha bármi gond van nyugodtan lehet hozzá fordulni kérdésekkel. Sőt bármilyen kérdéssel lehet hozzá fordulni, segíteni fog és ez nagyon fontos. Ugyanakkor egyáltalán nem mászik bele az életembe, nem kényelmetlen a kapcsolat, az hogy néha beszélgetünk egy kicsit senkinek nem kellene, hogy teher legyen.
A kutyát, bármi van sem ingyen sem pénzért nem lehet tovább adni, azt a tenyésztőnek kell olyan esetben visszaadni/visszavásárolja.
A kutyának bármi komolyabb baja esik, például műtéttel járó sérülésről is tájékoztatni kell. Nem hurkot tesznek az ember nyaka köré amikor a szerződést aláíratják, mintha minimum ördögtől származna úgy viselkedtek itt páran. Ha ennyit nem vagytok képesek megtenni, akkor még kicsit érdemes gondolkozni rajta, hogy tényleg szeretnétek-e egy kutyát otthonra.
Ne mondjátok, hogy jobb az ha valami kétes embertől vásárolsz, akivel a benzinkúton találkozol, a csomagtartóból gyorsan odaadja a kutyát és viszlát soha többé meg nem találod. A kutyáról meg 1-2 héten belül kiderül, hogy ilyen olyan baja van aminek a kezelésére (már ha nem örökletes) alaposan a zsebbe kell nyúlni.
CyberPunK 2018.01.26. 09:29:28
Csera91 2018.01.26. 09:32:22
2018.01.26. 09:36:10
Én már egy hónap után sem tudtam volna visszaadni a vakarcsot, addigra annyira családtag lett...
banshee 2018.01.26. 09:38:26
Ilyenkor vagy visszatérítés jár az árból, miután bemutatott egy igazolást a kutya ivartalanításáról, vagy visszaadja a kutyát és kap másikat a következő alomból, megegyezés kérdése.
Feltéve ha tenyészminőségű kutyát vett, ha hobbira vette - lényegesen olcsóbban, mint a tenyészminőségűt, akkor a garancia is másképp alakul.
banshee 2018.01.26. 09:40:45
Lecsó75 2018.01.26. 09:42:35
Csera91 2018.01.26. 09:42:43
CyberPunK 2018.01.26. 09:43:14
banshee 2018.01.26. 09:46:50
Csera91 2018.01.26. 09:55:59
Visszatérve, ami tenyésztő szemmel hibás kutyának számít, egy olyan embernek akinek nem ez a célja lehet észre sem veszi.
Lecsó75 2018.01.26. 09:56:08
Feltéve, hogy a hobbista belátja, hogy a kutyát bármennyire is szereti, annak nincs jó helye nála, akkor talán.
Csakhogy nagyon kevés ember képes megérteni és belátni, hogy a kutya igényei nem egyenlők az ő igényeivel, és amikor a kutya rombol, tombol, ne adj isten harap, akkor ő inkább posztol egyet a FB-ra, hogy "megint kertészkedett Fifike", vagy "megugatjuk a csúnya postást, mert utáljuk", meg "házőrző b@zmeg, az a dolga hogy mindenkit ugasson". Abba nagyon kevesen gondolnak bele, hogy a kutya esetleg frusztrált, mert nincs lehetősége hogy kiélje az ösztöneit.
Engem rendszeresen "leállatkínzóznak", mert egy 7nm-es kennelben van a kutya. Amikor alszik vagy pihen. Amikor meg kint van, akkor engedelmes, ÖV vagy nyom, séta vagy úszás, vagy az évszaknak megfelelő aktivitás. Nem szeretem a kutyát, hanem csak tartom... Ráadásul a bordái villognak, mikor mozog, mert még enni sem adok neki rendesen.
Csera91 2018.01.26. 10:03:24
banshee 2018.01.26. 10:10:29
banshee 2018.01.26. 10:12:23
she_wolf 2018.01.26. 11:07:46
Szerinted én miért szálltam ki a mentésből már jópár éve?:(
És a tenyésztőket sem féltem, mert ahogy a mentők, úgy a tenyésztők se mennek a szomszédba, ha egy másik szervezetet, vagy tenyésztőt kell szapulni.
Természetesen nem általánosítok, de a két kezemen nem tudnám megszámolni, hogy egy adott fajta tenyésztői közül hányan lennének képesek a konkurrenciát bármi módon kicsinálni.
(A poszter stílusa kezdő dedós T. Annáéhoz képest.)
2018.01.26. 12:33:28
@Csera91: na ez az, amit általában nem tudok elfogadni. Különösen, mióta itt ez a vakarcs... munkakutya még so so, de tenyésztés, kiállítás... na neeee... e célra aranyhal kellene, ami _talán_ nem annyira értelmes lény.
furious ewok 2018.01.27. 11:13:40
1. A személyes rész: kicsit vegyél vissza a hangerővel, nem tudom milyen frusztráció vezérel mikor páros lábbal szállsz bele mindenkibe aki mást gondol mint te, de nem néz ki jól a dolog.
2. A tartalmi rész: nyilván a posztíró is provokatív cikket írt, az én véleményem sem finomkodó. Aki nem akarja, hogy hanyag gazdához kerüljön a kölyke az ne hirdesse az interneten, ennyi. Ha speciális célra szánja a kutyát, akkor azokban a körökben hirdessen.
A cikkírót nem ismerem, de mivel ő vállalta a véleményét, arra reagálok, nem érdekel egyébként a való életben mit hogyan csinál. Ha figyelmesen olvasol, neked is feltűnhet, hogy írtam, hogy örülök ha a tenyésztő kíváncsi a gazdajelöltre, az mutatja, hogy törődik a kutyáival, ezzel szerintem minden normális ember így van. Ha van egy nagyszerű tenyésztő, akkor elmegyek az ország túlfelére is pofavizitre, sőt, én is megnézem, milyen körülmények között tarja az ebeket, elmondom, hova kerül az állat stb. A tenyésztő diktálja a feltételeket, nincs mit ebben titkolni.
Ami viszont zavaró, és szerintem sok másik hozzászóló is erre gondolt, amikor a tenyésztő túltolja a biciklit, mert lehet hogy te még nem találkoztál ilyennel, de ilyen is van. Amit a bérleti szerződésről írtam, úgy tűnik félreértetted, semmi baj nincs az elővásárlási joggal, de volt olyan tenyésztő, aki előre közölte, hogy ő nem eladja, hanem bérbe adja a kutyáit. Semmi baj nincs azzal sem ha egy tenyésztő utóbb rákérdez az eladott kutyákra, vagy néha megnézi őket, sőt, én magam küldök neki képeket, de azért tartsuk tiszteletben a vevőt is, ha egy tenyésztő úgy dönt, hogy megválik a kutyáitól, akkor az tetszik nem tetszik egy végleges döntés.
Végül pedig biztos minden tenyésztő nagyon bölcs, és biztos ismeri is a kölykeit, de az sem fér bele, hogy pofára válogatja a vevőket. Aki bunkó, szaporító, láncos ebtartó stb. azt küldje el, de az megalázó és szánalmas, amikor a tenyésztő castingot tart a kutyájának, és azért küld el valakit, mert az túl öreg, túl fiatal, nincs terelni való birkanyája, nem jár versenyekre, vagy gyerek mellé keres kutyát stb. Ha díjnyertes kutyát szeretne faragni a blökiből, akkor ne adja el, ennyi.