Kutyáim és a sport

Kutyával a Júliai Alpokban 3. nap: Kovk, Zagolic, avagy a Karszt fennsík

2020/12/05. - írta: Vikkus

Miután a Visevniken megszivattuk magunkat, másnapra úgy éreztük kell egy kicsit lájtosabb kaland a lábainknak. Kinéztünk hát egy útvonalat a Karszt fennsíkon, ez közelebb is volt Postojnához, és kevesebb szintemelkedést ígért. A gerincen egy irányban akár 14km-t is meg tudtunk volna tenni (ha akartunk volna). Mivel a karszt fennsíkról nem szólnak regék s mondák, és ez is Szlovénia egy kevésbé hype-olt része, hát úgy döntöttük, megnézzük magunknak.

A Slovenska Palninska pot, avagy a szlovén "kék" útvonalán haladtunk. Ez egyébként egy 617km hosszú túra, a tengerpartról indul és a fennsíkon át elvezet a Júliai-Alpokig, keresztül kemény csúcsokon, köztük a Triglavon is. A magyar túraútvonalakhoz hasonlóan ki van jelölve (piros karika) és bizonyos pontjain pecsétet is találtunk. Nem tudom tartozik-e hozzá pontgyűjtő füzet, mindenesetre aki már lejárta a kéket és új kihívásokat, keres, annak egy izgalmas lehetőség ezt is végigjárni.

A Karszt fennsík már nem a magas Alpok, de azért 1000-1200m magas, és ezeken a csúcsokon is körbevesznek minket az Alpok csipkéi, kilátási élményét tekintve, ez az útvonal is sok örömöt rejteget.

Zagolic faluból indultunk, egy félreeső erdei úton parkoltunk le, és innen masszív hegymenet vezetett a gerincre. 600m-ről mentünk fel 900-ra, nem volt annyira vertikális, mint előző nap a Visevnik, de azért megizzasztott. Fent már elénk tárult a táj, a völgyek, szántóföldek, nagyvárosok, és hegyek, magas, csipkés hegyek.

Nem tudjuk pontosan, hogy a gerincre érve mely ponton voltunk, először azt htitük az a Kovk, de később kiderült, hogy az még odébb van... mindenesetre a pompás tisztáson asztal, szék, és pecsételő pont várt minket. De árnyék az nem volt. Spoiler: később sem lett, ahogy víz sem.

Festői, könnyű túra, de a nyári melegben sokkal több vízzel kell készülni, meg a kutyáknak hűtőmellénnyel is. A fülledt július végi időben itt meglehetősen melegünk volt, a tömény virágillat viszont némi kárpótlást  nyújtott.

Mivel ez nem egy mainstream útvonal, nem is találkoztunk egész úton csak két emberrel. Az általunk bejárt kb 10km-en nem volt veszélyes, vagy kitett útszakasz, könnyű felszereléssel, kezdők által is jól járható, de végig a gerincen, szakadék mellett visz, így a látvány azért adja.

A fennsíkon végig legelők váltogatják egymást, ezeket hangulatos kőkerítésekkel, és villanypásztorokkal kerítik le. Ezek java egyébként áram alatt volt, és csak bizonyos kapukon lehet áthaladni. A kutyákra ezeken a részeken fokozottan figyelni kell, nehezebben veszik észre a vékony kábelt és érzékenyebben is reagálnak, ha megcsípi őket.

A Kovk csúcsra érve egy sárkányrepülő/siklóernyő startponton találtuk magunkat, innen fordultunk vissza, Zagolic irányába. A pecsételőponthoz visszaérve már annyira szomjasak voltak a kutyák (a mi vizünk is régen elfogyott), hogy szégyenszemre megvámoltunk egy gazdátlanul álló IBC tartályt. A nagy tartályt állatok itatására vihette ki a gazdája, orral nyomható tálkája volt, így legalább a kutyáinknak jutott egy kis frissítő. A faluba visszatérve rádöbbentünk, hogy az autónkat megpróbálták feltörni, így innentől kezdve kizárólag fizetős parkolókat használtunk.

Összegezve a Karszt fennsík könnyű, nagyon élvezhető túra, tele van csodás vadvirágokkal nyáron, és pillangókból is bőven akad, vizet viszont bőségesen kell vinni magunkkal. A túra leírása szerint 300m a szintkülönbség, de ez nem igaz, csupán arra utal, hogy a legalacsonyabb és legmagasabb pont között mennyi a távolság, ennél lényegesen többet mentünk. Abszolut kutyabarát útvonal, de póráz, vagy azzal felérő fegyelem szükéges a villanypásztorok miatt. A parkolásra figyeljünk...

Közkívánatra egy térkép. Nekem a sports-tracker appból csak ennyim van, de Zagolic fent van a térképen, a piros karika jel pedig a fákon és sziklákon :) onnan már ki lehet sakkozni merre jártunk.

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

clemens 2020.12.09. 04:43:03

Minden hasonló túra leírásból hiányolok egy térkép mellékletet, mert pusztán a szövegből nehéz, vagy lehetetlen visszafejteni az útvonalat.

Vikkus 2020.12.09. 07:27:38

@clemens: frissítettem, de nem vagyunk sokkal előrébb vele, az appomon sajnos csak vaktérkép van