Kutyáim és a sport

Az igazi nő hatásosan érkezik: Rivi első terelése

2018/07/07. - írta: Vikkus

Nem kényeztetett el minket a kis nyunyi, egész idáig kétségek között hagyott a téren, hogy hajlandó lesz-e valaha is terelni. Bár 8 hetesen kiemelkedő eredményt mutatott, néhány hónappal később hirtelen úgy döntött, hogy a birkák nagy és rémisztő állatok, és onnantól kezdve ignorálta őket... No de tegnap elérkezettnek látta az időt a debütáláshoz.

beauceron-herding-raven-gardiens-du-chaos_1.jpg

Ahogyan azt szoktuk, a piciket 8 hetesen levisszük barizni. Ilyenkor még nem szignifikáns az eredmény, de azért aki akkor mutat ösztönt, az általában terel is később. Így volt ez Erra és Echidna (Vinnie) esetében, és Rivi (Edition Limitee) is nagyon ügyes volt, azon kívül, hogy érdeklődött, még próbálta is nyomni a birkát, elképesztő látvány volt ez egy ilyen pici kutyától!

26166497_1113224368813586_2547670949102574711_n.jpg

Aztán jöttek az érzékeny gyermekhónapok és bár trauma nem érte, mégis úgy látta jobbnak, ha elkerüli a birkát. Nem volt ez páni félelem, bejött a karámba de inkább a másik irányban futkosott. Úgy általánosságban Riv kedvenc hobbija a rohangászás lett, leginkább céltalanul, és mióta elkezdtek nyúlni a lábai ezt a szenvedélyt csak néhány elegáns orra bukás akadályoztatja. Nagyon lelkes, csupaszív, kissé szétszórt nyurga kamasz lett, akivel folyamatosan járt le a zanyja Szaporcára, de különösebb érdeklődést még hónapokig nem mutatott a a barik iránt. 

beauceron-berger-de-beauce-herding.jpg

Tegnap és tegnapelőtt viszont összeszerveztünk egy ottalvós este-reggel terelős kalandot Szaporcára, és már az esti kihajtás alatt láttam a leányon, hogy valami megváltozott. A leválogatáshoz nem szoktam kutyát vinni, viszont Riv ott sertepertélt a karámnál szóval ahhoz, hogy ki tudjak hajtani be kellett hívnom. Gondoltam majd elszaglászik míg én kiterelem a delikvenseket, de ehelyett közéjük rontott, majd nagy boldogsággal figyelte, ahogy szétspriccelnek... A szokásos "you know the struggle" helyzetben voltam: rá kell dicsérni a kutyára, de közben megoldani a krízist, mert ha innen megriasztja a birkát, akkor nagy bajban leszünk (t.i.: míg nem jutunk a drankák nyújtotta menedékbe a barik simán kitörnek a villanypásztor alkotta folyosón és kergethetjük őket a majorságban egész este), végül sikerült összeszednem a kutyát és biztos távolba helyezni. Miután már a gyakorló karámban voltunk Pogival kicsit bejárattuk a barikat, aztán szóltam Andinak, hogy hozza be a sihedert. Rivi folytatta a hajkurászást, Andi pedig (aki rengetegszer látott már minket dolgozni és tudta jól miért büntetjük a kutyáinkat) rögtön frászt kapott, hogy Riri széthajtja őket, meg lefelez meg kiszakít egyet... az ösztönök éledése kényes folyamat és nagy hiba volt, hogy Andival nem beszéltem meg előre, hogy mi fog történni és neki hogy kell reagálnia ezért szegény feszült volt végig, úgyhogy néhány kör után összeszedtük a randalírozó kutyát - aki egyébként semmi rosszat nem tett, épp csak nem volt ura az ösztöneinek. 

beauceron-herding-raven-gardiens-du-chaos-shepherd.jpg

Miután letereltem a lányaimmal és már egy friss adag birkával Anna is végzett Novával, újra behoztuk, ekkor már megbeszélve, hogy nem kell aggódni a széthajtások és a leválasztás miatt, csak akkor szóljon rá anya a kutyára, ha harapja a barit. A szokásos kaotikus futkosás volt - ahogyan minden kezdő kutyánál - viszont egyértelműen elkezdődött valami: Riv picit sem tartott a birkáktól és egyértelműen érdeklődött irántuk. Nagy dicsérettel jöttünk le a pályáról, és sétáltunk át a parkba szalonnát sütni (az este további része már cseppet sem volt idilli, hála az Ős-Dráva elképesztő mértékű szúnyog-állományának). 

herding-beauceron.jpg

Másnap reggel, miután kihevertük az este traumáit (de tényleg, ennyi és ilyen agresszív szúnyoggal még nem találkoztam, pedig Székesfehérvár is brutális) a reggeli hűvös időt kihasználva futottuk a második körünket, Ismét Pogi melegített, majd átadtuk a pályát Ririnek. Most már letisztáztuk Andival, hogy mi fog történni és erre hogyan reagáljon. Ő és Riv elég közel állnak egymáshoz, ezért anya higgadtsága és visszacsatolásai különösen fontos volt. Nagyjából öt percig tartott az esti haddelhadd folytatása, de ennek is nagy részén a birka már a karámkerítésen volt. Tudjuk ugye, hogy a kerítésről leszedés egy olyan dolog, amit tanítani kell az erős kutyáknak is, mert a birka veszettül tud ragaszkodni hozzá. Szóval a szokott módon a nyakörvénél fogva bevezettem Rivit a birkák és a karám közé. Ilyenkor általában a közelség miatt nem komfortos a helyzet a kutyáknak, vannak, akik kapkodnak a birkákra, esetleg ugatnak, vagy éppen ellenállnak, mert még tartanak tőlük. Riri nagy boldogan sétált be a sűrűjébe, majd folytatta a köríven futást. Ismét feltapadtak a barik a drankára, viszont ekkor már tudtam, hogy Riv nem szarral gurigál: nem a nyáj közepét célozta meg, hogy közéjük rontson és széthajtsa őket, hanem a szélüket leste, hogy bemenjen közéjük és a karám közé. Ott mondtam először Andinak, hogy brutális a kutyája... Segítettem neki, levezettük a birkákat (közben anya aggodalmaskodott, hogy nem-e bántja őket, mire jeleztem, hogy a veszélyes fenevadja konkrétan nyalogatja az útjába kerüli barifüleket! :) ) és kicsit eltávolodtunk a karámtól. Újra elengedtem, ő pedig elkezdett körözni... ez az a viselkedés, amire elsősorban várunk, szóltam Andinak, hogy kezdjünk hátrálni, legyen tere a birkának, majd a szokott módon kezdtem tanítani a balanszot és blokkoltam Rivit, mikor teljes kört akart futni. Nem kellett kergetni, nem kellett a bot, csak kézzel jeleztem neki, és indult is vissza! 

beauceron-herding-gardiens-du-chaos_2.jpg

Elképesztő, hogy egyetlen tréning alatt, tíz percen belül stabil balansza lett, alig 2-3x figyelmeztettem, hogy maradjon hátul, és többet nem is akart előrejönni, szép kiegyensúlyozott balansszal, erővel, de nem erőszakkal, egy hang nélkül hozta ránk a birkát. Pogo kölykei jellemzően rohadt jók a pályán, de ettől most én is elképedtem. 

Egyenlőre csak ilyen videóval tudok szolgálni, de amint lehet felmegy Yt-ra

Miután a karám teljes hosszában végighozta őket gyorsan összeszedtük és megdicsértük, nagyon boldog volt, és utána már rohangászni sem volt kedve :) következő tréningre pedig már ötletelek, hogy merre folytassuk, az biztos, hogy augusztusban ösztönpróbázunk. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sportinchaos.blog.hu/api/trackback/id/tr4814098719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása