Kutyáim és a sport

Tényleg ez a fajta való neked? - A harcikutyázók nagy igazsága...

2017/09/20. - írta: Vikkus

A pites, staffordos vonatkozásoknak hála fent vagyok néhány olyan csoportban, amit csak reggeli kávé helyett, vagy épp nagyon ráérő időmben olvasgatok és akkor sem sokáig, a saját nyugalmam érdekében. A helyzet az, hogy a bull-típusú kutyák soha nem látott divatnak örvendenek, és ez amellett, hogy hihetetlen táptalaja a szaporítóknak és kókler "tenyésztőknek" az egész bull-típusú sportolói közösséget aláássa. Sok közhely következik, előre is bocsi.

Szándékosan használom a bull-type kifejezést, lévén az érintett kutyák 90%-a szaporított, nyomonkövethetetlen származású, vagy éppen "mentett", szigorúan idézőjelben, lévén ezt a jelzőt legtöbbször a megtért szapiskutyások használják, hisz mégiscsak jobban hangzik, mint az, hogy egy csomagtartóból vette húszezerér'. Marad egy relatív szűk állomány, akiknek viszont éppen, hogy nem kedvez a divathullám, hisz a normális árú kutyákkal háttérbe szorulnak - bár azt gondolom ez erősen a kutyák javát szolgálja. Még minimálisabb az, aki valóban használja is valamire a kutyáját. Tehát adott nekünk a borzalmasan sok kutyából mondjuk 5%-nyi lemozgatott, szerencsés esetben kézben tartott. 

A nagyobbik hányad csak azért nem okozott még tömeges mészárlást a futtatókon, mert már olyan sokadrangú keverékek, hogy szerencsére mindent elfelejtettek, eltompultak az ösztönök, nulla drive, gyenge keringés, semmi tüdő, hiába segítené a csutka szőr a jó testhűtést, a melegben megpurcannak, és a gyenge déli szellőre is allergiásak. Ja, persze nincs milyen hűtésről beszélnünk, hiszen hengeresre van hizlalva szinte mindegyik (kérdezd csak meg a gazdáját "aaazottcsupaizomNEGYVENkiló!") és a kedves gazdik a túlsúly minden előnyét kihasználják. A kövér kutya nem mozog annyit - nem is igényli, hisz örül, hogy lik van a fenekén. Idővel teljes egészében eltompul, ha volt is némi drive, 10-20kg plusz mellett hamar elfelejti. Nem szökik, mert túl nagy fizikai igénybevétel volna a számára, és nem is rombol vagy rág, leginkább csak vegetál két étkezés közt, a gazdi meg verheti a mellét, hogy ő "megnevelte". 

A gond akkor van, ha valami csodás véletlen folytán visszakacsint a Tájszonka egy valódi munkakutya ősére, és éppen nem lett tehetetlenre hizlalva. A gondok általában az ivarérés idejéhez kapcsolhatók, és ezekben a csoportokban bizony (mármint azokban, ahol gyenge a tagok szelekciója) rendszeresen előkerülnek a "mit csináljak vele?" kezdetű posztok. A történetek általában egy kaptafáról valók: Tájszonkát megszállta az ördög, és az eddig csupaszeretke kutya teljesen a semmiből és a világon minden előjel nélkül (háhh...) megtámadta, rosszabb esetben megölte a család másik kutyáját, vagy éppen a futtatón érte őt a gonosz szellem, és egy barátját szaggatta meg/-szét.. És ez megtörténik emberek HETENTE!!! Ezeknek a csudarózsaszín gazdiknak valaki kutyát adott, de ami még rosszabb, ezek az emberek úgy gondolták, ők alkalmasak egy ilyen fajta tartására...! Semmi önkritika, semmi utánajárás, legjobb esetben megkérdezik a szomszédot, akinek "ugyanilyen" van, hogy hogyan nevelte "okosra", ő válaszol (lásd: előző bekezdés) és elmegy a legközelebbi és legolcsóbb forráshoz, ahol beszerzi a kutyáját. És amíg a Tájszonka nem öli meg a Fifikét, addig ő is szórja a világ nagy igazságait arról, hogy "olyan lesz amilyenre nevelik", büszkén mutogatva a hengeres testű, még beéretlen kutyájára. 

Mindeközben hatalmas felháborodás van a harcikutyázás miatt, hisz "olyan nem létezik". Persze, majd jelezzük a Tudományos Akadémának, hogy ezentúl a 'harci kutya' helyett a 'bull-típusú terriert' használják, de attól még a probléma adott, és valósabb, mint valaha: több ezer (!!!) bizonytalan származású kutya él tökéletesen alkalmatlan, felkészületlen emberek kezében, akik a sorsfordító pillanatig nem képesek levenni a rózsaszín szemüveget. Lehet persze szidni a "kiskutyásokat", és valóban jár a pofon mindenkinek, aki egy yorkit/csivit/valaminyézét nem tud pórázfegyelemre nevelni, de azok legalább gyenge szájjal és apró testtel rendelkeznek. Viszont rajtuk kívül még rengeteg, a kutyáját szerető, és normálisan nevelő ember sétálgat ugyanezeken a futtatókon/utcákon, és sajnos teljesen jogosan félnek attól, hogy egy borzoló-pipiskedő Tájszonka egyszer csak átfordul egy heves játék során, és ők majd tehetetlenül nézik végig a saját kutyájuk halálát.

Ne csodálkozzunk hát a közvéleményen, a médián - aki a közvéleményből szívja az erejét - és a kutyás társadalom megoszottságán sem, hisz masszívan ott van a káros ostobaság a fejekben. És míg ez a hatalmas nagy számú réteg fel nem ocsudik, ennek soha nem lesz vége... Vagy megint jön egy fajtakorlátozás, és akkor aztán lehet pillogni... 

 20170920_085318.jpg

152 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sportinchaos.blog.hu/api/trackback/id/tr5612879452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Larry Fondue 2017.09.20. 17:12:57

Kár, hogy csak ezekről szól a cikk! A számtalan kaukázusi és keverékjeik, a középázsiai mánia, a korcs német juhászok és keverékeik megannyi harapást és kutyaölést jelentenek. Csak éppen rájuk nem figyel senki! Szóval egy dolog a bull-type, egy másik meg az, hogy ennél kicsit tágabb probléma az "etikus kutyatartás" problematikája!

Larry Fondue 2017.09.20. 17:14:43

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezt már csak akkor tudod megtenni, amikor leszorítja a kutyádat, és megáll.... és gyakorlat kell hozzá! Én egy 15 centis kést használnék inkább és bele 6x az oldalába a válla megett balról....

Mi0 2017.09.20. 17:30:18

@banshee: Hát én ezen nem lepődnék meg mert a német juhász egy másfél-kétszer akkora kutya, de ez nem azt jelenti hogy általában veszélyesebbek az emberekre, hanem hogy ha megharap az veszélyesebb rád. Pl. bernáthegyi bekattanásból mint a Stephen King könyvben/filmben gondolom nagyon nagyon kevés van de akkor viszont garantáltan cafatokra marcangol, úgyhogy ha úgy nézzük veszélyesebb vele harcolni mint a pitbullal - de nyilván nem veszélyesebb fajta mint a pitbull.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 17:38:25

Létezik egy Perfecta 110 Animal Stop nevű spray, teljesen legálisan lehet kapni pld. a Conrad üzletben az Oktoginnál. Speciális paprika spray állatok ellen, olyan anyag, amit az amerikai rendőrök is használnak, ha agresszív kutya van egy behatolásnál. Ettől elkezd fulladni, elkábul és elengedi. Persze az áldozattal is ez történik, de rövidesen helyre jönnek, nem lesz maradandó bajuk. Emberségesebb, mint a kés.
Itt is lehet kapni: www.airsoftplaza.hu/perfecta_110_animal_stop_gazspray_1412

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 17:42:38

@Dorinda41: A pitbull támadásoknál a legborzasztóbb dolog az, hogy az egyik leggyakoribb áldozat a családhoz tartozó gyerek, vagy maga a gazda.

banshee 2017.09.20. 18:11:08

@Urban Gorilla: nem század? 10x10 az száz...

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 18:18:32

@banshee: nem, nem század. Ha 1000 pitbull támadásra jut 100 német juhász, akkor az tized olyan veszélyes. 1000-ben a 100 tízszer van meg. Legalábbis tegnap még úgy volt.

banshee 2017.09.20. 18:26:04

Na öntsünk tiszta vizet a pohárba! Az itt kommentelőknek kinek van papíros pitje vagy staffja, akivel dolgozik vagy sportol és ki okoskodik anélkül, hogy köze lenne a fajtához? Az én ilyen kutyáim itt láthatók ebben a blogban.

banshee 2017.09.20. 18:27:43

@Urban Gorilla: Magyarországon meg akkor a stat szerint az nj veszélyesebb? A statról meg annyit hogy kis hazugság, nagy hazugság...

banshee 2017.09.20. 18:28:45

@Urban Gorilla: és a látenciát hogy viszed bele a statisztikába?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 18:37:18

@banshee: mondtam, a statisztikának akkor van értelme, ha a kutyák egymáshoz viszonyított száma is ismert. Anélkül csak értelmetlen adat. Az általad linkelt “statisztika” értéke semmilyen módon nem mérhető az amerikaihoz, ahol ezeket évtizedek óta számon tartják konkrét adatokkal, a fajták arányát illetően is. Most őszintén... látsz esélyt arra, hogy bárkit meggyőzöl arról, hogy bull típusúak nem veszélyesebb kutyák?

banshee 2017.09.20. 18:51:54

@Urban Gorilla: És ha itt tolod, hogy ez a fajta a veszélyesebb, azzal mit akarsz elérni? A statisztikád nézi hogy kinek a kezében volt az adott kutya? Olyanéban aki értett hozzá vagy valami suttyóéban, aki azt gondolta hogy ettől lesz nagyobb farka?

2017.09.20. 19:03:55

@banshee: Az összes többi kutyafajta gazdája között a szakértelem ugyanolyan arányú lehet. Nem hiszem, hogy erre is lenne statisztika, de azt sem értem mi a jelentősége ha kutyatámadásról van szó.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:15:30

@banshee: Mindig ugyanaz a mantra megy, ami egy tudatos mellébeszélés ebben a témán. Ha én azt firtatom, hogy EZ a kutyafajta miért támad GYAKRABBAN, akkor tudatosan az a hamis érvelés megy magyarázatként, hogy ÁLTALÁBAN miért támad BÁRMILYEN kutya. Ez olyan unalmas már. Miért nem lehet egyszer végre egyenesen a kérdéssel foglalkozni? A másik paradoxon pedig az, hogy a legtöbb bullos pontosan tudja, hogy a kutyájától tartanak, hogy ilyen a társadalmi reputációja, ezért vesz ilyen kutyát, hogy az önérzetét növelje, de aztán az egyik fő tevékenysége az, hogy a külvilág felé letagad minden szempontot, ami miatt ilyet vett, vagy fogadott örökbe.

banshee 2017.09.20. 19:21:22

@Hortenz: és nem mindegy, hogy egy törpetacskóval nem értesz hozzá vagy egy bull típusúval

banshee 2017.09.20. 19:28:23

@Urban Gorilla: Aki bull típusúst én ismerek, az többnyire azért vesz ilyen kutyát, mert ilyennel akar olyan kutyás sportokat űzni, pl. súlyhúzás, amiben ezek jók. A társadalmi reputációt kb. leszarják, nem járnak össze a többi kutyással, edzenek, elvannak. Tőlük nem kell félni. Az önjelölt cézármilánoktól kell félni, akik "megnevelik" meg azoktól, akinek jampizni kell.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:30:14

@banshee: az első 13 kutyafajta között a támadási listán (linkeltem korábban) nincs kistestű, sőt a legtöbbjük nagyobb, mint a pitbull, mégis a pitbull vezet, 6x több támadással, mint a következő, ami a rotweiler (az sem törpetacskó). A harmadik a Husky.

banshee 2017.09.20. 19:35:19

@Urban Gorilla: Lásd amit Hortenznek írtam. Ezekhez a kutyákhoz nagyobb hozzáértés kell, mint egy labihoz, és van a sok idióta, aki önkritika nélkül vásárolja, a kutya meg a fejére nő, és adott esetben nem tudja megfogni. Plusz szaporítja boldog-boldogtalan, aki nem foglalkozik az idegi stabilitással, csak hogy tigriscsíkos/kék/akármilyen legyen, meg nagy legyen a feje.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:35:46

@banshee: honnan tudod, hogy jó a súlyhúzásban? Genetikailag jobb? Vagy nevelés miatt? Mert ha nevelés miatt, akkor a rotweiler biztos jobban húzna. Ha pedig genetikailag húz jobban, akkor meg ne tagadjuk már le, hogy jellemző genetikai tulajdonságokat hordoz. Meg milyen ember az, aki súlyhúzásra vesz kutyát? Miért kell a súlyt húzni? Az ilyen gazda az már egy külön kategória. Feltételezem, hogy nem sok közöttük az elméleti fizikus.

banshee 2017.09.20. 19:36:53

@Urban Gorilla: ezek olyan adatok gondolom, amivel kórházba mentek, és egy kistestű meg tán nem harap akkorát.

banshee 2017.09.20. 19:38:41

@Urban Gorilla: menj el egy versenyre, majd megtudod akkor. Hogy miért kell? Téged miért zavar hogy van ilyen kutyás sport?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:39:16

@banshee: miért nem történik ugyanez a rottweilerrel?

És miért is kell hozzájuk nagyobb hozzáértés? Mi az a tulajdonság a kutyákban, ami miatt erre szükség van?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:41:31

@banshee: Azért, mert nem vagyok biztos benne, hogy a kutya különösebben élvezi a dolgot.

banshee 2017.09.20. 19:41:52

Baszki, ezen már csak röhögni tudok. Minden fajta hordoz jellemző genetikai tulajdonságokat, ez különbözteti meg a többi fajtától. Feltaláltad a lyukat a csőben...:-D

banshee 2017.09.20. 19:43:55

@Urban Gorilla: Mert még egy versenyt se láttál. Olyanról alkotsz véleményt, amiről nincs tapasztalatod.

banshee 2017.09.20. 19:45:40

@Urban Gorilla: Dominánsabb, mint a többi fajta, akaratosabb, önállóbb.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:48:11

@banshee: a többi fajtához képesti fokozott dominancia és akaratosság miben nyilvánul meg? (Vigyázz, mert kezdes magad behúzni a saját magad által csinált csőbe.)

banshee 2017.09.20. 19:51:35

@Urban Gorilla: Haggyadmá...:-D

Végig azt írtam, hogy nem való mindenkinek. Mi is ezzel a bajod?

Larry Fondue 2017.09.20. 19:52:43

Teljesen mindegy kinek van papíros pitje vagy amstaffja. Ha egy kutya utcán háznál emberre támad és marcangolja, azt ott helyben meg kell ölni! A gazdáját meg börtönbe! Ennyi!

Void Bunkoid 2017.09.20. 19:54:36

@kewcheg: "..magam részéről a hátizsákomban lévő 9 mm-esben hiszek"

Igen, és tudom, olyan meccsbokszod is van, amit ha hétszer átpördítesz, igazi kocsivá változik. Köszönjük Pistike, moss fogat és feküdj le.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 19:55:49

@banshee: Az, hogyha a veszélyességéről van szó, akkor az a mantra, hogy ugyanolyan, mint a többi kutya. Ha pedig a szakértelemről, a már fokozott agresszívitás mögötti sajátosságokat emelik ki, ami miatt nagyobb szakértelem kell. Ez az egyszerű paradoxon a bajom.

banshee 2017.09.20. 19:55:50

@Urban Gorilla: most ne haragudj, de vaknak a színeket? Neked csak annyi "tapasztalatod" van, hogy valakidet megharapott egy ilyen kutya, és ezért gyűlölöd a fajtát. Ezek után ezt itt rajtam akarod leverni, aki nem tehet róla és ellenségnek tekintesz, pedig semmi rosszat nem tettem neked.

banshee 2017.09.20. 19:58:34

@Urban Gorilla: attól is függ, milyen kezekben van. Mert hozzánemértőnél lehet a roti is veszélyes, pl.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:00:10

@banshee: nem igaz. Egyáltalán nem gyűlölöm, mint ahogy a cápát és az oroszlánt sem gyűlölöm. Napi szinten vagyok szabadban kutyával, sok pitbullosst ismerek, akiknek a kutyájával játszik az én kutyám. De azt nem szeretem, ha a cápára azt mondják, hogy ugyanannyira veszélyes csak, mint a ponty, mert mind a kettő hal.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:02:45

@banshee: akkor mondhatjuk, hogy a rotik gazdái hatszor képzettebbek? Mert ugye ez a támadási arányszám.
És véletlenül elfelejtettél válaszolni arra, hogy a fokozott dominancia és akaratosság miben jelentkezik a gyakorlatban pld a rotihoz képest.

banshee 2017.09.20. 20:13:15

@Urban Gorilla: mondhatod, sajnos, átlagban mindenképp

a rotitulajok köre szépen letisztult, ahogy kiment a divatból, remélem a bull típusúval is megtörténik ez mihamarabb

banshee 2017.09.20. 20:14:33

@Urban Gorilla: nézz utána annak a tulajdonságnak, amit gamenessként emlegetnek

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:16:21

@banshee: mikor ment ki a divatból? Én 32 éves statisztikát mutattam. A fő kérdésre továbbra sem válaszoltál.

banshee 2017.09.20. 20:16:28

@Urban Gorilla: a fajta neve pit bull terrier. Nos, ilyet biztos nem ismersz, esetleg "pitbullost"

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:17:17

@banshee: nem nézek utána. Téged kérdeztelek. Ez a “nézz utána” a legegyszerűbb kibúvó a válasz alól.

2017.09.20. 20:18:04

@banshee: Én nem értem te mire akarsz kilyukadni, mit bizonygatsz, mert egy csomó ellentmondás van a bejegyzéseidben. Szerinted több hozzáértés kell ehhez a fajtához, akkor ezzel beismered, hogy veszélyesebb a többi fajtánál. De akkor mi a problémád az eredeti bejegyzéssel?

banshee 2017.09.20. 20:18:19

@Urban Gorilla: hiába lobogtatod a statisztikádat, nem mutat valós képet a látencia és sok más egyéb miatt

banshee 2017.09.20. 20:19:03

@Hortenz: nincs ellentmondás, max te nem tudod értelmezni

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:19:04

@banshee: de ismerek. És bull típusút is sokat ismetek. Sőt a kutyám egyik legkedvesebb játszótársa egy fekete pitbull, aki szerencsére ivartalan.

banshee 2017.09.20. 20:20:29

@Urban Gorilla: papíros? Ismert a származása?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:20:56

@Hortenz: Hát pont erre nem tud válaszolni, illetve tudna, csak leblokkol. Ezt a jelenséget a lélektan úgy hívja, hogy kognitív disszonancia.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:24:51

@banshee: nyilván nem kértem tőle papírt, de a kutyaiparban akkora a biznisz, hogy még a tízpecsétes papírt sem lehet komolyan venni. Ott sem garantált, hogy minden felmenője fajtatiszta és az apja anyja nem voltak testvérek. Nyilván nem ismeted a kutyakereskedelmet. És a blogbejegyzés különben sem a pedigrés pitbull terrierekről szól, hanem a bull típusú, harci kutyákról.

2017.09.20. 20:26:26

Azt csak halkan jegyzem meg, hogy egy csomó kutyafajtával szemben él egy csomó előítélet, de nem láttam még vehemensen tiltakozó bishonosokat vagy -hogy hazabeszéljek- szettereseket. Mi legyintünk és élvezzük a szelíd kutyánkat.

banshee 2017.09.20. 20:27:39

@Urban Gorilla: a kognitív disszonancia pont nem ez, de mindegy. Arról van itt szó, hogy mivel divatfajta, ezért nagyon sokan akarnak ilyet, és a nagy számok törvénye alapján többen kerülnek nem megfelelő kézbe, és a nem megfelelő kézben lévő kutya veszélyes. Ennyi!

Vikkus 2017.09.20. 20:29:22

@Urban Gorilla: Mielőtt ítélkeznél a súlyhúzásról, jelzem, hogy a blog részben erről is szól. Több bejegyzésben is taglaltam a felkészítő tréningeket, illetve a versenyre való felkészülést. Hogy mi értelme van? Nagyjából ugyanannyi, mint a Dog Dancingnek, csinálsz valamit a kutyáddal, amit mindketten élveztek. A súlyhúzó versenyeken egyébként indulnak más fajta kutyák is, többek közt rottweilerek, sőt, indultak az én bocijaim is, de mind fizikai mind mentális adottságuk révén a pitek illetve a staffordok szoktak elől helyezkedni a dobogón. A komoly izmoltság, rövid törzs, alacsony súlypont és úgy összességében a kis testméret előnyükre válik, mindemellett nagyon durván driveosak, és könnyű őket bekapcsolni és motiválni, a mentális stabilitásuk pedig segíti őket abban, hogy egy esetleges bizonytalan helyzetet (el tudom-e húzni ezt?) magabiztosan kezeljenek, és ne a gazdától várják a segítséget. Bármilyen kutya lehet sikeres ebben a sportban, ha megvan benne a megfelelő akarat.
Elég biztosra mondom én is, hogy akikkel a kutyád pajtizik, nem tiszta pit bullok, ha azok lennének, akkor ugyanis nem pajtizna velük.

banshee 2017.09.20. 20:30:53

@Hortenz: egs

ez a lényeg, a tudatos fajtaválasztás, mindenki olyat válasszon, amivel elbír

banshee 2017.09.20. 20:36:41

@Vikkus: lehagytad hogy azért nem veri meg a roti a pitet: mert súlycsoportok vannak. A rotinak az ambullokkal kell versenyezni, azok meg feltörlik velük a placcot

2017.09.20. 20:37:43

@banshee: Hát ja, de az állandó lehülyézést, leideggyengézést is el kell viselnem.

banshee 2017.09.20. 20:42:27

@Urban Gorilla: mindent rágjak a szádba? Nézd a fajta történelmét. A pitet önálló munkavégzésre szelektálták, a marhaterelő rotit meg nem. Ezért a bull típusú hajlamosabb felülbírálni a gazdáját, főleg ha az nincs a helyzet magaslatán. A dominanciát meg egy harcra kitenyésztett fajta esetében meg ne kelljen magyarázni.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:43:10

@Vikkus: A blogbejegyzésed - amivel egyetértek - nem kizárólag színtiszta pitbullokról szól. Nyilvánvaló, én elhiszem a gazdáknak, hogy az adott kutya pitbull, amstaff, amerikai bulldog vagy ezeknek sajátos keveréke.
A súlyhúzással, kutyatáncoltatással - de a kutyashowkkal is - az a bajom, hogy bár él az elmélet, hogy ezt a gazda is és a kutya is szereti, nem hiszem, hogy bárkinek elmesélte volna a kutyája, hogy mennyire élvezi ezeket. Az agárversenyt még talán el tudom fogadni, mert az egy ősi ösztönre épül, de ott is vannak fenntartásaim. Én gyanítom, hogy a legtöbb esetben a gazda csak belelátja, hogy a kutya élvezi, mert a rituálé szintjén adhat olyan visszajelzést. Sokkal inkább emberi szórakozást látok benne, mint a curkuszban. A vadászat más, ott év tízezredek kutya-ember viszonya él tovább. Elnézést, de én a kutyákat átmenetnek tartom az állat és az ember között és ezekben a tevékenységekben érzek valami kihasználást, valami természetellenest az emberi izgalomfaktor, versengés érdekében, aminek kicsit áldozatául esik a kutya.

banshee 2017.09.20. 20:43:23

@Hortenz: Mindenki a maga keresztjét...

Vikkus 2017.09.20. 20:45:44

@Hortenz: Mondanám, hogy nekünk is el kell viselnünk ezt vagy azt, de szerencsére nem vagyok ráutalva, hogy válogatatlan kutyás közösségbe járjunk. A faluban más nem sétáltat, ha meg a városba megyünk, barátokkal kutyázunk együtt, a tréningeken meg értelemszerűen normális kutyások vannak. A beszólogatokkal és kéretlen véleményezőkkel sajnos nem tudsz mit tenni. Csak kezeld úgy a kutyád, hogy rájuk cáfolj

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:45:57

@banshee: De akkor meg honnan jön ez a baromság, hogy nem veszélyesebb a többi fajtánák? Mert ugye mindig ez a pitbull vita magva.

banshee 2017.09.20. 20:46:37

@Urban Gorilla: a kutya az a fajta, ami a törzskönyvén van. Ha nincs olyanja, az fajtajellegű keverék.

Ezekbe a vásáron vett játszótéri bidbúlokba meg van minden...

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 20:49:41

@banshee: van az a pénz, amiért bármit beírnak egy törzskönyvbe. Főleg ebben az országban. Szerencsére nekem egy tanyassi korcsom van, úgyhogy ilyen problémáim nekem nincsenek.

banshee 2017.09.20. 20:49:44

@Urban Gorilla: Egy megfelelően kézben tartott kutya veszélyes, függetlenül attól hogy pit vagy nj?

banshee 2017.09.20. 20:52:17

@Urban Gorilla: és van az a pénz, ami miatt elhallgatnak kutyatámadásokat, még Amerikában is, szal ennyit a statisztikádról.

Vikkus 2017.09.20. 20:54:32

@Urban Gorilla:
Ebben nem értünk egyet, a kutya lelkesedése igenis látszik, és ezt a gazdája látja a legjobban. Nem célom, hogy bármiről meggyőzzelek, ha nem vagy rá kiváncsi, hát nem olvasod, de az állítás, hogy erre a sportra jók ezek a kutyák, bizony megáll. De jók egyébként, még IPO és szolgálati kutyás munkára is, és reményeink szerint a mi Maddoxunk is elindul hamarosan ezen az úton :)
Ha érdekelnek tények, tapasztalatok, vagy az egész életérzés a kutyás sportokról, akkor ezen a blogon rengeteg anyagot találsz, nagyon sok mindent csinálunk a kutyákkal, és ezekről mind mesélek is. Van szó ösztönről, fizikumról, némi lélektanról is... nem tudom ezt röviden elmesélni, de a mi legfőbb szenvedélyünk a kutyával sportolás, és ez semmit sem érne, ha a kutyáink kicsit is ódzkodnának tőle... példának okáért nem úsztattam őket egészen tavalyig, mivel addig egyikük sem akart vízbe menni. Aztán jött Rebelle és ő volt az, aki becsalogatta a többieket, nincs erőszak, nincs nyomás, azt csináljuk, amiért ők lelkesednek.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:29:25

@banshee: Én nem hiszem, hogy jellemző lenne az, hogy elhallgatnak amerikában kutyatámadásokat. Illetve a pitbull biznisz olyan nagy és olyan erős a lobbi, hogy pitbull vagy egyéb bulltámadásokat elhallgatnak, de még ennek is kicsi az esélye. Ott azért ilyen szempontból más alapokon működik a társadalom. Bántalmazás, háztartáson belüli erőszak, szomszédviták, bully, nemi erőszak, munkahelyi erőszak stb tekintetében sokkal feltáróbbak és szigorúbbak.

banshee 2017.09.20. 21:33:08

@Urban Gorilla: és szerinted az hogy te mit hiszel, megcáfol valamit vagy érv valamire? :-D

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:35:20

@Vikkus: Nézd, kutyasportba közel nem ástam bele magam annyira az elmúlt években, mint a bull típusúak ügyeibe - nem sport tekintetében. Kutyasport ügyében - bár sok dolog nem szimpatikus, vagy kétségeket kelt bennem - nem szállok vitába, nem alapos a tudásom. Viszont ez a mellékvágány szervesen nem kötődik a bejegyzés témájához, ami miatt idejöttem. Ezt a témát avatatlanság okán elengedem.

banshee 2017.09.20. 21:35:42

@Urban Gorilla: és baszd már meg, a fajta nevét nem írjuk egybe! Amerikai pit bull terrier!

banshee 2017.09.20. 21:37:41

@Urban Gorilla: a veszélyesség se kötődik a bejegyzés témájához meg a harapási százalék se, csak úgy mellesleg, a bejegyzés témája az volt, hogy sok embernek van ilyen kutyája, akiknek nem való.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:38:37

@banshee: Nézd, én nem tudom, hogy neked honnan van információd arról, hogy amerikában miket és hogyan titkolnak el. Én viszont tudom, hogy hogyan kezelik ezeket az ügyeket a magyarországihoz képest.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:41:05

@banshee: igen. És ezzel igazolja, hogy egy ócska mítosz az, hogy ezek a kutyák nem agresszívebbek és nem veszélyesebbek. Mert ennek a tagadása a visszatérő pitbull vita állandó témája.

banshee 2017.09.20. 21:46:41

@Urban Gorilla: vitát itt ti csináltok, kezdve azzal hogy kikiáltjátok a fajtát a legfőbb társadalmi veszélyforrásnak, megkérdőjelezitek a létjogosultságát, jöttök mindenféle hiteltelen, mondvacsinált statisztikákkal, azzal hogy mit hisztek, a vérmatematikával, meg a konyhapszichológiával.

banshee 2017.09.20. 21:47:51

@Urban Gorilla: és ott is egybeírják, hogy pit bull?

az előbb még hittél, érdekes...

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:53:19

@banshee: “kikiáltjátok a fajtát a legfőbb társadalmi veszélyforrásnak, megkérdőjelezitek a létjogosultságát”

Én hasonlót sem mondtam.

“jöttök mindenféle hiteltelen, mondvacsinált statisztikákkal”

Ilyet sem csináltam. Az általam linkelt statisztikák évtizedes adatok alapján, többezer konkrét, leinformálható eset alapján, egy referenciaértékű szakoldal gyűjtése alapján készültek. Ha nem hiszes, “nézz utána”. Viszont a magyar statisztika, amit te idehoztál, na az volt a mondvacsinált.

CoolKoon 2017.09.20. 21:53:58

Mit ad Isten, a(z egyre inkább parttalannak tűnő vita résztevőivel ellentétben) én is leginkább amiatt aggódok, hogy a kutya az én torkomnak ugrik, nem pedig a kutyáménak (mivel egy elpusztíthatatlan korcs, amelyik kétméteres kerítésen is átmászik, annyira azért nem féltem). Ráadásul kést se hordok magamnál. Ösztön vagy sem, én az ilyen (idióta) gazdiknak (akik képtelenek féken tartani a kutyájukat) még egy ollót se adnék a kezükbe, mert még a végén tökönszúrnák magukat vele.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2017.09.20. 21:55:27

@banshee: helyesen külön írják, hivatalos úgy kell. De sokak mégis egyben írják.

banshee 2017.09.20. 22:02:08

@Urban Gorilla: de külön kell írni. De áruld el, hogy mire akarsz kilyukadni? Mert eddig azt nyomtsd, hogy van a többi kutya, akiknél számít hogy ki tartja kézben, kivéve a pit és a többi bull type, mert annál nem, ugyanolyan veszélyes, ha egy aranykoszorús mesterkiképző a gazda, mintha egy 14 éves, frusztrált, gátlásos, hozzánemértő kamaszgyerek.

banshee 2017.09.20. 22:10:18

@Urban Gorilla: jajj, haggyadmá

Amerikában minden második embernek fegyvere van, kb. 10.000x több ember hal meg évente lőtt sebtől, mint kutyatámadástól, egy 230 milliós országban, aztán a fegyvertartás alkotmányos alapjog. Totál más ország, totál más kultúra, és az ottani bull type-ok többsége nem játszótéri keverék, amelyiknek az egyik nagyapja corso volt, a másik foxi, a kutya meg bidbú. Ne extrapoláljuk ide az ottani viszonyokat, az ottani statisztikákból ne vonjunk le itthonra következtetéseket.

banshee 2017.09.20. 22:11:46

@CoolKoon: előbb fog a villám belédcsapni, persze a statisztika szerint

CoolKoon 2017.09.20. 22:20:08

@banshee: Az a baj, hogy én a statisztikában nem hiszek, abban viszont sokkal inkább, hogy a saját szememmel láttam, ahogy a faszparaszt szabadon engedte a két rottweilerét, akik a kerítésig kergették a kutyámat (tovább hál' Istennek nem tudták, mert amaz villámgyorsan visszamászott a kertbe). Utána még odajött fenyegetőzni is, hogy ha még egyszer meglátja, hogy kint kószál a kutya, akkor széttépeti a dögjeivel. Mondtam neki, hogy akkor kihívom rá a rendőröket. Szerencsére többször ez nem fordult elő, pedig állítólag valahol a környéken lakik. Amúgy meg az előbb a vitapartnerednek mintha még azt magyaráztad volna, hogy a statisztika ferdít...

valamilyennev 2017.09.20. 22:21:21

@banshee:
Ha 100-ból 99 pitbull/amstaff barátságos emberrel és kutyával, 1 pedig agresszív, akkor hogyan értelmezed a fajtajelleget és az emlegetett "drive"-ot?

Nézz meg pár fajtaleírást, nem a gyilkolókedvről írnak sehol sem.
A staff, pitbull jó alany verekedésre, mert agilis, kitartó, gyors, erős, és a harapása is nagy. De ettől még nagy általánosságban egy jó verekedő kutyát képezni kell, nem is kicsit.

Inkább hiszek a saját szememnek és a kutyás hozzáértésemnek, mint a statisztikáidnak és a médiának...

CoolKoon 2017.09.20. 22:21:49

@banshee: Viszont ez az eset igencsak ráerősített az addig összeszedett sztereotípiámra, melyeknek "köszönhetően" általában gyűlölöm a kutyásokat.

valamilyennev 2017.09.20. 22:44:12

@Dorinda41:
Hát pedig azt kell mondjam, nem volt előzmény nélküli. Csak nem láttátok, nem gondoltatok bele. Séta nélkül persze hogyan is ismerhetted volna meg a kutyádat.

Azt írod, nem kijárós. Gondolom ez azt jelenti, hogy nem sétáltattátok soha. Plusz kőkerítés, vaskapu. Azaz a kilátás is blokkolt. Ilyen esetben MINDEN KUTYA!! időzített bomba! Akár oroszlánt is tarthattál volna...
Zéró szocializáció, az hogy 2 kutyával és a családdal jóban voltak, semmit nem jelent, ez egy csapat, az összes többi élőlény konkurencia.

Gondolom a kicsi hangja idegesítette. Csak hát szépen visszafogta magát, minek őrjöngjön, ha nem muszáj (ezek szerint okos volt, nagyon). De a hangot megjegyezte, és az alkalomra várt.

Hasonlót el lehet várni szinte minden nagyobb testű kutyától, csodálom hogy a németjuhász nem volt gyorsabb.

Ha nem viszed sétálni a kutyádat, SOHA ne add meg neki a lehetőséget kilépni a kapun. Bár ilyen ember meg egyáltalán ne tartson kutyát...

Mindig ezzel szoktak példálózni az emberek, hogy előzmény nélkül miért?! Hát azért, mert nem látják, nem nézik a jeleket, a sztori elmondása után mindig világosan látszik, hol a bibi. Persze utólag könnyebb, de nem kéne megadni a rossznak a lehetőséget.

Hozzá kell tennem, a szomszéd is hülye, minek engedte ki az utcára felügyelet nélkül állandóan a kutyáját.

valamilyennev 2017.09.20. 22:59:06

@Urban Gorilla:
Melyiket? Ott van az elején az @...

Lecsó75 2017.09.21. 00:38:14

Sziasztok!
Elolvastam a cikket és a hozzászólásokat.
Leszögezem, nekem "csak" egy nádi farkasom van, de bőven elég ő is.
A vita amit Banshee és Gorilla folytat, szerintem parttalan. Mindkettőtöknek igaza van kicsit. Sajnos. A bulltype-ok rossz reputációjának oka nem a kutyában keresendő hanem a gazdáikban. Nem kell ezen csodálkozni, ugyanaz,. mint a BMW-s szindróma (még mielőtt bárki nekem esne, van egy 3-as itthon, igaz hogy céges...) Nem hiszem, hogy a kutya fajta alapján veszélyesebb lenne mint bármelyik másik. Ami a statot rontja, az a divathullámból fakadó -hogy is fogalmazzak finoman...- torzulás. Mind a fajták, mind az azt preferáló társadalmi réteg szempontjából. Ne legyen igazam, de valami azt súgja, hogy 10 év, és a mondjuk a Mali (és a rá hasonlító jó Isten tudja milyen kutyák) átveszi a vezető helyet. Na mindegy.

Valaki írta, hogy a kerti kutyus hogy szedte szét a szomszéd kiskutyát... Hát a leírtak alapján nem csodálkozom. Jobb lett volna, ha kijárós a kutya. Rólad (is) szól a cikk.

A kutyasportokhoz: Minden sportot élvez a kutya, mert minden feladat elvégzése ugyanarra a motivációra épül, tök mindegy, hogy súlyhúzás, agility vagy IPO. Nem a táncot kell a kutyával megszerettetni, hanem a pl a labdát. Nem a táncösztönét keresed a kutyának, mert olyan nincs neki. Van viszont zsákmányszerző ösztöne, aminek a kielégítéséért még akár táncolni is megtanul. Nem kell őket sajnálni, ami nem árt nekik fizikailag, azzal nincs semmi baj.

banshee 2017.09.21. 05:25:35

@valamilyennev: akkor a kettőnk kutyás tapasztalata eltér. De hadd kérdezzem meg: hány papíros staffot/pitet ismersz?

valamilyennev 2017.09.21. 09:01:30

@banshee:
Nem szoktam papírt kérni sétáltatáskor.

De megmondhatnád, hogy szerinted hogy kéne viselkedjen egy drive -os pit vagy staff séta alatt.

banshee 2017.09.21. 09:51:00

@valamilyennev: ha nem kérsz papírt, akkor nem tudod milyen fajta, csak azt hogy minek látszik.

Tudod mi a drive?

A sétán kívül milyen kutyás tapasztalatod van?

Vikkus 2017.09.21. 10:06:21

@Lecsó75: Eléggé egyetértünk :)
Én is úgy gondolom, hogy a fiúkban már csak az adrenalin buzog :)) Valahol ott tudnám megállapítani a kettejük közti igazságot, hogy a driveos, ösztönerős, stabil pit/staff a jó gazda kezében is képes kárt okozni az emberekben, csak a jó gazda képes ezt megakadályozni. És ez érvényes az összes kézben tartott malira, német juhászra, dolgozó szolgálati kutyára, területvédő pásztorkutyára, stb. Nem kell minden kutyának szeretkének lennie, de ha ilyet választunk, akkor legyünk tisztában a ránk szálló borzasztó felelősséggel.
Szeretjük Maddoxot, de nagyon jól tudjuk róla, hogy bármikor hezitálás nélkül megfogná azt, aki beterheli/fenyegeti, ezért így is kezeljük (HDR cikk fotói: Mad szájkosárban futott!). Rémisztő látványt nyújt a sok nagy fekete kutya az udvarban, de ha valaki betörne, első dolgom lenne, hogy térdig sem érő, 21 kilós Madet ráeresztem :D

Vikkus 2017.09.21. 10:10:39

@valamilyennev: Ha valóban pit bull, nem csak egy hasonmás keverék, akkor nem fog együtt sétálni veled és a kutyáddal. Nem barátkoznak, nem csoportos/kutyafutis bandázásra valók, hanem kutya-gazdi tevékenységhez, futni, bringázni, bármilyen módon edzeni. Legfeljebb nagyon erősen kézben tartva tudom elképzelni, hogy egy pit együtt sétáljon idegen kutyákkal, de még sajátokkal (kölyökkortól összeszoktatva, szigorúan ellenkező neművel) is necces.
Úgy egyébként energiabombák, mindig tenni akarnak valamit, egy feszült ideg az egész kutya, tettrekész, lelkes. Ezt a rengeteg energiát kell kisütni (módszerek kapcsán lásd az edzésterv cimkét) hogy utána kakaóscsigába gömbölyödve szépen végigaludják a nap többi részét.

valamilyennev 2017.09.21. 10:26:35

@Vikkus:
Elitista szemlélet...
Kinek kell olyan kutya, AMI csak egy tárgy, és az emberi vágy megtestesítője?
De akkor miről is szól a cikk? Mert nem az "elit " gyilkológépekről az biztos.

További jó szórakozást, én inkább kutyák közé megyek.

Kiléptem

valamilyennev 2017.09.21. 10:38:55

@banshee:
Tudok angolul :)
Nincs külön munka- és séta-drive.

Neked is jelzem, nem érdekel tovább a vita, az elitista álarc mögé bújtok

banshee 2017.09.21. 10:41:39

@valamilyennev: nem ez volt a kérdés, hanem hogy tudod-e mit takar a kifejezés

banshee 2017.09.21. 10:47:48

@valamilyennev: te, ha figyelmesen olvastad volna a bejegyzést, akkor értetted volna, hogy:

1. Nem való mindenkinek ilyen kutya, hiába divat (sajnos)
2. Az ilyen kutyák nagy többsége ösztönhiányos, elhizlalt fajtajellegű keverék (ami egyrészt szerencse, másrészt pech)
3. El kellene tudni fogadni, hogy vannak, akiknek nem az a célja a kutyával meg nem az a kutyázás csúcsa, hogy napi háromszor leviszi pisi-kakira, miközben ő megbeszéli a Fatmagült a többi gazdival

Vikkus 2017.09.21. 10:52:48

@valamilyennev:
Nem tudom honnan jött ez a konklúziód, és mitől lenne egy (sport)társ kutya tárgy? A kutyával való munka/sport/aktív foglalkozás lényege az, hogy a kutya és a gazdája számára jelentsen minőségi időtöltést. Ha neked ez azt jelenti, hogy haverokkal beszélgetsz a futin, akkor tudsz úgy fajtát választani, hogy ezt megtehetsd, de attól, hogy valakinek nem ez az elképzelése a kutyázásról, még nem jelenti, hogy jogod volna elítélni.
süti beállítások módosítása